mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Kádár Tamás
Kádár Tamás
Sziget Kft.
cégvezető


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Knol - a Wikipedia gyilkosa? REG
2008-08-04 09:44 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

A Google új fejlesztése felforgathatja az online közösségi enciklopédiák eddig kvázi egyszereplős piacát.

A Google, a Facebook vagy a Wikipedia mind etalonnak számítanak, az általuk nyújtott szolgáltatásokat, sokan magukkal a cégekkel azonosítják. Helyzetük azonban mégsem sziklaszilárd. Ha visszamegyünk néhány évet az időben a Google helyett említhetjük a Yahoo-t, a Facebook helyett pedig a MySpace-t. És lehet a jövőben ez a sors vár a Wikipediára is?

A Google hét hónapos tesztelés után július 23-án mutatta be a nagyközönségnek, legújabb szolgáltatását, a Knolt. A "knowledge", vagyis a "tudás" szó rövidítéséből származó Knol a Wikipedia kihívója. Utóbbihoz hasonlóan cikkeket, bejegyzéseket tesz közzé különféle témakörökben, kihasználva a tömegek bölcsességét. A Google jól jár, ha sokan akarnak hozzájárulni a közös tudás bővítéséhez, a Knol lapjai ugyanis a cégnek további értékesíthető reklámfelületeket biztosítanak.

További hasonlóságok is felfedezhetők a Knol és a Wikipedia között, például mindkét szolgáltató ugyanazt a betűtípust és méretet használja. Cedric Dupont, a Google termékmenedzsereazonban visszautasította a hasonlóságokra alapozott találgatásokat, mely szerint a Knol lenne a Wikipedia gyilkosa. A Google által üzemeltett kereső felületen sem fog a Knol elsőbbségetk élvezni, ha egyes oldalainak keresési feltételei gyengébbek lesznek a konkurensénél, nyilatkozta Dupont.

A hasonlóságok mellett lényeges különbség a két oldal között, hogy a Wikipediát egy közhasznú szervezet üzemelteti, melynek éves költségvetése három millió dollár. A Google reklámfelületeinek értékesítéséből származó bevétele ugyan egy millió dollárral kevesebb, viszont azt óránként megkeresi... Tehát a Google jelentős versenyelőnybe kerülhet, amennyiben úgy dönt, komolyabb összeget fordít a Knol felfuttatására.

A Wikipediát üzemeltető alapítvány a működéséhez szükséges pénzt támogatásokból gyűjti össze. 2007-ben a cégnek mindössze 10 fizetett alkalmazottja volt. A három millió dolláros és alacsony létszámú alkalmazotti gárda ellenére az enciklopédia nagyon jól teljesít. A világ tíz leglátogatottabb oldala között van, és közel 300 nyelven érhető el az interneten. Az angol nyelvű változatában már több mint két és fel millió bejegyzés található. Kereső marketing szempontból sincs üzemeltetőinek szégyenkezni valója, például a Knol szót a Google keresőfelületére begépelve, a Wikipedia a harmadik helyre került. Előtte csak a Google cég hivatalos blogja és maga a Knol oldal található.

A Knol előnye - a mögötte álló IT óriáson kívül - a Wikipediával szemben, hogy felületén nem megengedett az anonimitás. Ezáltal elkerülhető a cikkek, bejegyzések nem hozzáértő továbbalakítása, mely komoly gondot jelenthet egy megbízhatónak tartott enciklopédia esetében. Bár a rosszindulatú "bejegyzők" ellen a Wikipedia vezetői is tettek lépéseket, még 2007-ben. Egy, külön az enciklopédia számára kifejlesztett eszközzel, a Wikiscannerrel, le tudják kérdezni az anonim szerkeztők számítógépének IP címeit. Ezzel viszonylagos biztonságot teremtettek, és a közzétett tudásanyag így nincs annyira kitéve az "internetes vandáloknak".

A Google hosszú távú célja a Knollal, hogy az interneten fellelhető, szabadon hozzáférhető tudásbázist az egyes területeken legavatottabb szakértők segítségével bővítse. A megosztott tudásanyagért a bejegyző felel, és ő tulajdonolja alkotása szerzői jogait is. Ezért a Google lehetőséget biztosít a szerzőknek egy rövid önéletrajzzal a bemutatkozásra, sőt arra is, hogy a bejegyzésekből bevételre tegyenek szert. Amennyiben egy szerző "knolja", vagyis bejegyzése látogatott, eldöntheti, hogy oldalán akar-e reklámot feltüntetni. Ha igen, a reklámok bevételeiből részesedést kap. Így a Wikipediával ellentétben, a Knol felhasználói érdekeltek lesznek abban, hogy bejegyzéseik megbízhatóak legyenek. Ez egyre több internetezőt a Knol használatára ösztönözhet, ami viszont tényleg jelentheti a Wikipedia lassú kivégzését.


Tőzsér Máté


Kapcsolódó cikkek:

További hírek:


Értékesítése/forgalma hány százalákát várja online/digitális csatornákból 2017-ben?

0-10%

11-20%

21-30%

31-40%

41-50%

51-60%

61-70%

71-80%

81-90%

91-100%

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!