mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Szántó Gábor
Szántó Gábor
DDB Reklámügynökség
Head of Innovation and Digital


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Így kell mérni a közönségarányt
2011-08-29 12:50 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

Meghatározta a tévés és rádiós közönségarány mérésének módszertanát a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).

Az NMHH a médiatörvény előírásai mellett a nemzetközi ajánlásokat és az eddigi hazai gyakorlatot vette alapul - olvasható a hatóság közleményében.

A tévék nézettségét továbbra is a már megszokott módon, úgynevezett panelmintán mérik, amely az ország lakosságát reprezentálja annak érdekében, hogy a teljes lakosság tévézési szokásai megbecsülhetők legyenek. A Médiatanács kiemelt jelentőségűnek tartja a mérés pontosságát. A nézőmérő műszerek minden egyes televíziós készülékhez, videóhoz és DVD-hez telepítésre kell, hogy kerüljenek. Minden műszernek másodperc pontossággal rögzítenie kell a nézést a nap 24 órájában, az év 365 napján, továbbá azt is, hogy ki és mit néz az adott készüléken, majd az így rögzített adatok tárolásra kerülnek. Minden háztartásból egy műszer továbbítja az adatokat a feldolgozó központba, vezetékes vagy GSM telefonvonalon.

A rádiók esetében nem alkalmaznak panelt, tehát minden felmérés más-más mintán történik. Ezáltal jóval nagyobb a megkérdezettek köre, mint a televízió esetében, viszont az egyéni változások követése lehetetlen. Fontos eltérés az is, hogy a mérés nem folyamatos, a különböző típusú rádiók hallgatottságát havonta vagy négyhavonta mérik fel. Ez a körülmény természetesen befolyásolja az éves közönségarány becslésének pontosságát, amely mutató viszont azért fontos, mert ez alapján dől el, hogy az adott orgánum jelentős befolyásoló erővel bíró médium-e, amelyekre külön kötelezettségeket ró a médiatörvény.

A rádiós közönségmérés vonatkozásában a Médiatanács a hibrid adatfelvételi eljárással készülő ún. "tegnap" módszert (Day After Recall - DAR) fogadja el. A módszer során a válaszadók egy része számítógéppel támogatott telefonos megkérdezés (CATI) során számol be rádióhallgatási szokásairól, míg egy másik csoport a szintén számítógéppel támogatott online módszerrel kitölthető kérdőív segítségével szolgáltat adatokat (CAWI).

A módszertanról bővebben itt olvashat.


Kapcsolódó cikkek:

További hírek:


Értékesítése/forgalma hány százalákát várja online/digitális csatornákból 2017-ben?

0-10%

11-20%

21-30%

31-40%

41-50%

51-60%

61-70%

71-80%

81-90%

91-100%

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!