mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Mezriczky László
Mezriczky László
Ispiro Consulting Kft.
ügyvezető, tulajdonos


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Botrány botrány hátán: lemondott a BBC vezére
2012-11-12 09:17 [MTI + Mediainfo.hu]

Az első számú brit közszolgálati médiatársaság legnézettebb esti hírműsorának egy minapi riportja nyomán alaptalanul pedofilgyanúba keveredett a kormányzó Konzervatív Párt egyik tekintélyes veterán politikusa.

George Entwistle, aki nem egészen két hónapja töltötte be tisztségét, szombat esti nyilatkozatában azzal indokolta távozását, hogy mivel vezérigazgatói minőségében ő volt egyben a BBC főszerkesztője is, övé a végső felelősség a társaság adásaiban megjelenő minden tartalomért.

Entwistle hozzátette, hogy "elfogadhatatlan színvonalú újságírói munka" miatt vetült szexuális bűncselekmények gyanúja a súlyos botrány vétlen áldozatává vált tory politikusra.

Az ügy sértettje a jelenleg 70 éves Lord Robert Alistair McAlpine, aki 1990-ig a Konzervatív Párt kincstárnoka és Margaret Thatcher egykori tory miniszterelnök tanácsadója volt.

A súlyos botrány a BBC televízió Newsnight című, hétköznap esténként jelentkező hírmagazinjának múlt héten sugárzott egyik programja nyomán robbant ki. A hírműsor oknyomozó újságírói egy évtizedekre visszanyúló gyermekmolesztálási ügyet dolgoztak fel. Az egyik korabeli bántalmazott, Steven Messham a riportban azt mondta, hogy egy walesi gyermekotthon, amelynek ő az 1970-es években az egyik lakója volt, sok társával együtt őt is rendszeresen "eladta" idősebb férfiaknak, akik szexuális bűncselekményeket követtek el ellenük.

Messham szerint a visszaéléseket elkövetők között volt a Konzervatív Párt egyik akkori magas rangú politikusa, aki tanácsadói szerepet is betöltött a kormányban.

A Newsnight-riportban ugyan nem hangzottak el nevek, ám a Twitteren és rengeteg más online közösségi fórumon azonnal megjelent és futótűzként elterjedt, hogy Lord McAlpine-ról, Thatcher egykori főtanácsadójáról van szó.

A Lordok Házának veterán tagja azonnal és dühödten cáfolta, hogy bármi köze lett volna a több mint három évtizeddel ezelőtti pedofil bűncselekmény-sorozathoz, és közölte, hogy rágalmazási pereket indít az ügyben.

Messham végül visszakozott, nyilvánosan bocsánatot kért a tory főrendtől, és kijelentette, hogy tévedett, amikor azt állította, hogy egy korabeli vezető politikus is részese volt a gyermekotthon lakói elleni szexuális bűncselekményeknek, így Lord McAlpine nem lehetett az ellene gyermekkorában szexuális visszaéléseket elkövetők között. Állítólag a rendőrség az ügy vizsgálata során mutatott neki egy fotót az egyik lehetséges elkövetőről, és annak idején a rendőrök mondták neki - tévesen -, hogy a kép a tory politikust ábrázolja.

Messham bocsánatkérő nyilatkozatában közölte: csak az adás után jött rá, hogy a fotó nem Lord McAlpine-t ábrázolta.

Szombaton - még lemondása előtt - George Entwistle, a BBC leköszönt vezérigazgatója is közölte, hogy "fenntartások nélkül" elnézést kér az idős tory politikustól. Entwistle hozzátette: a Newsnight-riportnak "nem lett volna szabad adásba kerülnie".

A BBC-t irányító testület, a BBC Trust elnöke, Lord Chris Patten szombaton szintén nyilatkozatot adott ki, amelyben közölte: "elfogadhatatlanul hanyag újságírói munka miatt elfogadhatatlan hibák" történtek a Newsnight-program készítése során.

A BBC azonnali hatállyal felfüggesztette a Newsnight oknyomozó riporterei által jelenleg folytatott összes feltáró jellegű vizsgálatot arra az időre, amíg a cég ellenőrzi a műsor szerkesztői felügyeletének minőségét.

Néhány héten belül ez a második súlyos etikai botrány, amely megrázza a BBC-t, és amely a Newsnight szerkesztőségét érinti.

Nemrégiben derült ki, hogy a BBC egykor legnépszerűbb műsorvezetője, a tavaly októberben 84 évesen elhunyt Sir Jimmy Savile - aki az 1960-as évektől az 1980-as évek végéig vezette a BBC televízió különböző könnyűzenei és gyermekműsorait - csaknem negyven éven keresztül szexuális bűncselekmények végeláthatatlan sorát követte el 12-13 éves lányok és fiúk sérelmére.

A botrányt súlyosbította, hogy a Newsnight már az év elején vizsgálatot indított és feltáró riportfilmet is készített Savile múltjáról, ám a program végül szerkesztői utasításra nem kerülhetett adásba. A BBC-t emiatt az a vád érte, hogy a társaság megpróbálta eltussolni a kibontakozó botrányt.

Időszerű az új sajtószabályozás

Pénzbírsággal lennének sújthatók a jövőben azok a brit újságok, amelyek megsértik a készülő új sajtószabályozás előírásait - vasárnapi londoni sajtóértesülések szerint ez lesz az egyik fő javaslati pontja annak a jelentésnek, amelyet az utóbbi évek súlyos brit sajtóetikai botrányait vizsgáló szakértői bizottság tesz le hamarosan a brit miniszterelnök asztalára.

A vizsgálati jelentés várhatóan a következő hetekben ölt végső formát, ám a Mail on Sunday című konzervatív vasárnapi tömeglap által idézett, előzetesen kiszivárgott részletek szerint a bizottság a jelenlegi önszabályozási modell helyébe olyan független, de törvényi felhatalmazással bíró sajtófelügyeleti hatóságot fog javasolni, amely a brit parlamentnek tartozna beszámolással.

Az értesülés szerint az ajánlások között szerepel majd az is, hogy az új sajtófelügyeleti szerv szabályozási irányelvei ellen vétő lapok komoly pénzbüntetésre számíthatnak, tévesnek minősített állítások közlése esetén pedig kiemelt helyen lesznek kötelesek helyreigazítást közzétenni.

A Mail on Sunday szerint a törvényi beavatkozást még annak a parlamenti bizottságnak az elnöke is ellenzi, amelynek hatáskörébe tartozna a javasolt sajtófelügyeleti testület munkájának ellenőrzése. John Whittingdale, az alsóház kulturális, média- és sportbizottságának konzervatív párti vezetője a lapnak kijelentette: az ilyen jellegű törvényi szabályozás "nagyon veszélyes precedenst teremtene".

A sajtóetikai szabályozásról indított vizsgálat közvetlen előzményeként tavaly kiderült, hogy a News of the World című - azóta megszüntetett - konzervatív vasárnapi brit bulvárlap munkatársai néhány évvel korábban, exkluzív sztori reményében feltörték és lehallgatták egy elrabolt és brutális kegyetlenséggel meggyilkolt angol kislány mobiltelefonjának üzenetrögzítőjét, miközben az akkor már halott gyermeket a rendőrség még nagy erőkkel kereste.

Az azóta elindított, egyszerre több szálon futó rendőrségi nyomozás kiderítette, hogy a telefonlehallgatások hatszáznál több személyt érintettek, köztük a nemzetközi film- és szórakoztatóipar olyan világsztárjait, mint Hugh Grant, Brad Pitt, Angelina Jolie, Jude Law, Charlotte Church és Sienna Miller. A kiszemelt célpontok között voltak emellett az iraki és afganisztáni hadszíntéren elesett brit katonák hozzátartozói, a brit királyi család tagjai, valamint politikusok és sportolók.

Az ügy az utóbbi évtizedek legnagyobb brit sajtóetikai botrányává fajult, és David Cameron miniszterelnök utasítására magas szintű vizsgálat kezdődött annak meghatározására, hogy fenntartható-e a brit sajtó jelenlegi önszabályozási rendszere, vagy külön törvényi szabályozásra van szükség.

A vizsgálóbizottság a következő néhány hétben közzéteszi jelentését, és általános az a várakozás, hogy az ajánlások között szerepel majd a törvényi szabályozás valamilyen formájának meghonosítása.


Kapcsolódó cikkek:

További hírek:




Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!