mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Hauk Zoltán
Hauk Zoltán
Rádió 1
kereskedelmi igazgató


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Fókuszban a minőség
Szabó László Zsolt, MTVA, vezérigazgató
2015-05-20 09:55

Az MTVA vezérigazgatója a mediainfo.hu-nak adott interjúban beszélt a közmédia strukturális átalakításának eredményeiről, az új sportcsatornáról, a közép-európai tapasztalatcseréről, és a közszolgálati szemmel értékelt nézettségről.

fotó: MTVA
fotó: MTVA
- A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap ötödik éve integráns gazdája a közmédiának, azon belül TV és rádiócsatornáknak, illetve a nemzeti hírügynökségnek. A szervezeti változtatás, átalakítás beváltotta a hozzá fűzött reményeket?

A 2010-es új médiatörvény megalkotásakor a törvényhozók az integráció mellett tették le a voksukat, levonták a következtetéseket a közmédia akkori működéséről és jelentős átszervezésekről határoztak. Öt év távlatából már van helye az értékelésnek. Az irányítás átszervezése az MTVA életében jelentős hatékonyság növekedést eredményezett, a közmédia nem csak számszerűsíthető adatok tekintetében jobb, mint 2010-ben, de minőségi mutatókban is, bár utóbbi megítélése nyilván szubjektív.


- Hogyan hat mindez az MTVA csatornastruktúrájára?

Az átszervezések végrehajtása mellett természetesen figyelemmel kísértük a nemzetközi és hazai médiafogyasztási, azon belül a televízió-nézési szokások alakulását. Nem újdonság, amit mondok, az általános csatornák kora leáldozóban van, a nézők többsége a tematikus adók felé fordul, s ehhez a közmédiának is alkalmazkodnia kellett. Ezért hoztuk létre a hírcsatornát, az ifjúsági adót és ezért indul nyáron az M4 sportcsatorna is. 2015 sportszempontból is páratlan év, nincs olimpia, se foci EB, vagy VB. Pedig ezek az események remek promóciós események lennének egy új sportadó beindításához. Úgy gondolom, sport tematikájú csatornát a nyár közepén érdemes elindítani. Nem is baj, hogy idén nyáron nincs nemzetközi világesemény a sportban. Tudunk viszont igazodni a keresztféléves bajnokságokhoz, szezonokhoz, amik jellemzően a nyár végén indulnak. A lényeg, hogy a köztévé csatornáin most "elszórtan" látható valamennyi sportközvetítés és -tematikájú műsor az M4-re kerül.

- Visszatérve a közmédia egységes menedzselésére, a hasonló utat bejáró országok kíváncsiak az önök tapasztalataira? Vagy éppen az MTVA szívesen tanul másoktól?

Annak köszönhetően, hogy a magyar törvényhozók részben megelőzték a nemzetközi tendenciákat, több olyan közép-európai intézményvezetővel volt szerencsém találkozni, akik érdeklődnek az általunk tapasztaltakról, gondolok itt a horvát, a szlovák és a szlovén kollegákra. A térség problémái nagyban hasonlóak. Az MTVA műsorstruktúrája egyébként a lengyel és a cseh modellhez hasonlít leginkább. De a márciusban indult hírcsatorna hátterének, díszletének elkészítésére például a BBC designerét kértük fel.

- Ha már szóba hozta az m1-t, kapnak még kritikai észrevételeket?

A konstruktív észrevételeket megköszöntük, okultunk belőle, a kezdeti gyermekbetegség időszakának vége. A következő hetekben átalakítjuk az m1 hírműsorok feliratozását, hogy az még inkább fogyasztóbarát legyen. Hozzá kell tennem, műszaki-technikai és egyéb szempontból is rizikós műfajt választottunk az m1-el: nincs még egy adó Magyarországon napi 50 élő bejelentkezéssel és 18 órás élő műsorfolyammal.

- A médiatörvény és a közszolgálati kódex részletesen szabályozza az MTVA feladatait. Döntéseiket ezeken túl mennyiben befolyásolják a várható nézettségi és hallgatottsági adatok?

A jó hír, hogy a televíziózási szokásokat összesítve vizsgálva sincs szó csökkenő trendről, szóval a TV és rádió műfajnak jó sokáig van jövője Magyarországon is. Gondoljunk csak arra, hogy mindössze 2% a nem-lineáris TV adás fogyasztók aránya. A nézettségi adatokról pedig csak annyit, hogy soha nem lesz csúcsnézettsége egy kisebbségi, vagy vallási tematikus műsornak, nem is ez a cél. Nem rating-ben gondolkodunk, hanem elérésben és azon belül rétegek megszólításában. Hasonló a stratégia a rádióadóknál is. A klasszikus zenét sugárzó Bartóknak 300 ezer hallgatója van, az abszolút rétegzenét képviselő Dankónak pedig félmillió.

- Az MTVA szerkezeti felépítéséből nem lóg ki a hírügynökségi szolgáltatás?

Különleges dolog, hogy része a portfoliónak, bár nem egyedi, igaz Európában Helsinkiig kell utazni, ha hasonló példára vagyunk kíváncsiak. Összességében az MTVA médiarendszere illeszkedik az európai mintákhoz, néhány nemzeti sajátossággal. Az integráció folyamata egyre több országban lezajlott, vagy épp most zajlik, erre haladunk mi is.

- Említette, hogy a cseh és a lengyel struktúrából több megoldást átvettek. Esetleg, milyen ötleteket-megoldásokat venne át és alkalmazna az MTVA-ben a legszívesebben?

Méretét tekintve a lengyel piac 3-4-szerese a magyarénak. Az ott látott kulturális, történelmi és dokumentum csatornák (mind közszolgálati) tartalmilag, tematikailag szerintem követendők. De mondhatnám a népszerű BBC három, korosztályok szerint kialakított rádiós csatornáit is.

- A következő egy évben mik lesznek a legfontosabb tennivalóik?

Formai ráncfelvarrás a hirado.hu-n, a már említett sportcsatorna, ősszel pedig a rádiókra fókuszálunk.


Kapcsolódó cikkek:

További interjúk:



Értékesítése/forgalma hány százalákát várja online/digitális csatornákból 2017-ben?

0-10%

11-20%

21-30%

31-40%

41-50%

51-60%

61-70%

71-80%

81-90%

91-100%

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!