mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Bíró Gábor
Bíró Gábor
Mediabrands
Operatív igazgató


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
E-kereskedelem: jó logisztikával még nagyobb vásárlási élmény
Dr. Ormós Zoltán, Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért, elnök
2016-09-02 11:00

Dr. Ormós Zoltánnal, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért elnökével a Media Markt által szervezett, a hazai kereskedelmi gyakorlatról tartott kerekasztal beszélgetés után készítettünk interjút.

Dr. Ormós Zoltán
Dr. Ormós Zoltán
Kiugróan teljesített tavaly a hazai e-kereskedelmi szektor. 2015-ben a hazai forgalom növekedése 17%-os volt, jóval több, mint a nyugat-európai átlag. Mivel magyarázható ez a dinamika?

Egyik fő ok az alacsonyabb forgalmi bázis, azaz egymilliárd eurós éves árbevétele volt a szektornak Magyarországon, ami például egy német piaccal összehasonlítva rendkívül kicsi, így bőven van tere a növekedésnek. A másik ok, hogy az internetes vásárlásokkal szembeni ódzkodás teljesen eltűnőben van, az úgynevezett digitális bennszülöttek meg sem különböztetik az online és offline vásárlást. Szintén lendületet adott az e-commerce-nek a nagy, megbízható kereskedelmi hálózatok online megjelenése, amely lépés egyértelműen bizalomnövekedést eredményezett.

Mi adhat további lendületet?

Óriási áttörést várok a logisztikai szolgáltatások területén. Egyes nyugat-európai országokban a szolgáltatók egy része az online rendeléseket órákon belül teljesíti, Berlinben az Amazon például 2 órán belül, gyakorlatilag egy csúcsidőszakban leadott pizzarendeléshez hasonlít a dolog. Magyarországon az 1-2 napos szállítás kiemelkedőnek tekinthető, sok webáruház viszont nem készletez, hanem vásárláskor rendeli meg az adott árucikket, így a kiszállítás is elhúzódik. Igazi vásárlási élmény boom lesz, amikor a logisztika pár órára csökkenti a házhozszállítást a rendelések után.

Rendszeres hírlevél olvasóként nem lehet nem észrevenni a content marketing jelenlétét az e-kereskedelmi szolgáltatók eszköztárában. Hogyan találtak egymásra a webshopok és a tartalommarketing?

Már nem csak a pioneer cégek alkalmazzák, de sokan nagyon ügyesen ötvözik a PR-t, a tartalommarketinget, ezt összekapcsolva a ppc-s hirdetésekkel, komplett online marketing stratégiát alkalmazva. Az e-kereskedelem nem létezhet online marketing nélkül, a content marketing tekintetében a fő cél az edukáció, a termékinformáció átadás: videók, blogok... segítségével, vagy a termékhez kapcsolódó többlet érzelmek közvetítésével.

A magyar webshopok egy része sikerrel honosította meg az Amerikából indult black friday-t. Mi a hazai siker oka?

Mindig nagyon népszerűek a fogyasztók körében az előre kitűzött dátumhoz kapcsolódó akciók. A fő tényező természetesen az ár, és ha a kedvezményt egy megbízható piaci szereplő kínálja, nagyon valószínű, hogy rengetegen arra a napra időzítik majd a vásárlást. A kereskedők számára ugyanakkor nagy az igénybevétel, elég csak a rendszereiket érő extra terhelésre gondolni, vagy arra, hogy beszerzési áron (vagy az alatt) értékesítenek ezeken a kiemelt napokon.

A kerekasztal beszélgetésen sok szó esett azokról a piaci szereplőkről, akik a hatályos jogszabályok megkerülésével, tulajdonképpen csalóként működnek. Milyen előnyt jelenthet ugyanakkor a jogkövető piaci magatartás az e-kereskedelemben?

A hosszú távú előnyök emelhetők ki. A mai modern fogyasztókra jellemző, hogy azonnal szeretik tudatni az online térben a negatív értékeléseket. A rövidtávon szerzett előnyök így hamar eltűnnek.

Nem valószínű, hogy találunk még ÁSZF nélküli webáruházat, kérdés persze, hogy van-e bárki, aki ezeket egyáltalán elolvassa.

Találkoztunk már olyan kísérletekkel, amelyek esetén az általános szerződési feltételek szöveg ajándékkuponokat, bónuszokat rejtett és több ezer letöltés után senki sem jelentkezett, szóval a vásárlók általában nem foglalkoznak a tüzetes átolvasással.

A vásárlókról összegyűlt óriási adathalmazzal mit érdemes kezdenie az e-commerce cégeknek?

Folyamatban van ezeknek a big data információknak a feldolgozása, sok cég alkalmaz különböző adatbázis-kezelő szoftvereket, amelyek sokat segítenek a célzott marketingkommunikációban. A középosztály és az idősebbek számára ugyanakkor ijesztő lehet, hogy egy kereskedő honnan rendelkezik ennyi információval róla, de például az Y és Z generáció számára ez a fajta perszonalizált online marketing teljesen elfogadott, sőt üdvözölt. Az ő belépésük a rendszeres fogyasztók közé pedig teljesen átrajzolja majd az e-kereskedelmi képet.






Kapcsolódó cikkek:

További interjúk:



Értékesítése/forgalma hány százalákát várja online/digitális csatornákból 2017-ben?

0-10%

11-20%

21-30%

31-40%

41-50%

51-60%

61-70%

71-80%

81-90%

91-100%

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!