mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Kántor Kata
Kántor Kata
GfK Hungária Kft.
média szektormenedzser


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Három képernyő, ötéves távlat REG
Vaszily Miklós (Origo Zrt. vezérigazgató)
2010-05-28 11:33

Korábbi vesztesége ellenére nem tartja feneketlen kútnak az Origót Vaszily Miklós, a cég februárban érkezett vezérigazgatója, aki szerint a három képernyős stratégia logikus lépés, amit a Magyar Telekomnak már korábban meg kellett volna tennie. Az elkövet

Vaszily Miklós
Vaszily Miklós
Az interjú elsőként interaktív magazinunk, az @M májusi számában jelent meg, a Médiás arc rovatban. Még több interjúért, cikkért és multimédiás tartalomért kattintson ide.

Néhány hónapja igazoltál át az Index-birodalom éléről az Origo vezérigazgatói székébe. Ha csak a percepciókat nézzük, akkor az egyik legvagányabbnak gondolt cégtől egy vérbeli multihoz jöttél. Miért?

Szeretném azt a benyomást eloszlatni, hogy azért jöttem el az Indextől, hogy az Origóhoz jöhessek. A CEMP csoporttól való távozásomnak megvoltak a maga okai, számomra ott lezárult egy korszak. Amikor távozásomat követően azon gondolkodtam, hogyan tovább, jött a Magyar Telekom megkeresése. Erre januárban igent mondtam, és február 1-jén kezdtem az Origónál.
A két cégcsoport stratégiája eltérő. Az Origo Zrt. a Magyar Telekom médiatevékenységeit összefogó cégként három képernyős stratégiát folytat. Tévécsatornákat indítottunk és fejlesztjük azokat. Az M Factory mobilmarketinggel, mobiltartalmakkal foglalkozó cég az idei évben beolvad az Origóba. A harmadik, internetes lábon belül az Origo.hu az egyetlen, amely az Index versenytársa. Emellett viszont van egy közösségi hálózat, az iWiW, amely mind a mai napig a leglátogatottabb magyar weboldal, és a freemail a maga közel 4 millió postafiókjával.
Engem az motivált, hogy ezt az integrált média platformokon alapuló stratégiát megvalósítsam. Ebben az évtizedben komoly átalakulások elé néz a médiapiac, és valamilyen mértékig mindenképpen megvalósul a médiaplatformok integrációja. Nyilván a Telekom hisz abban, hogy ez az integráció majdnem teljes lesz, a piaci vélemények egy része mást vetít előre, ezt a jövő dönti el. Az irány viszont biztos.

Kívülről az Origo feneketlen kútnak tűnik. A tavalyi milliárd feletti veszteség után nemrégiben 2 milliárd forintos tőkeinjekciót kapott. Hogy lehet ebből előremutató módon építkezni, és mi ebben a szereped?

Ez maga a kihívás, ami mást elrémíthet, engem motivál. A tavalyi veszteség zömét a két tévécsatorna indítása indokolta. Részben az is igaz, hogy a válság közepette nem mindig a legszerencsésebb lépéseket tette az Origo. Ezen túlmenően pedig nem én vagyok az a személy, aki a tavalyi évet a leghitelesebben kommentálhatja, mivel akkor még Index-oldalon dolgoztam.
Az idei tőkeemelésre azért volt szükség, hogy a cég anyagi helyzete hosszú távon stabil legyen. Másfelől ezzel a Magyar Telekom a maga részéről biztosítottnak gondolja a három képernyős stratégia megvalósításához a forrásokat. Ha például új tévécsatornákat akarunk indítani, azt ebből a pénzből kell fedeznünk. Mivel a 2 milliárdot nem a működésre akarjuk elkölteni, nem feneketlen kút az Origo. Idén már az a cél, hogy a működésünk EBIDTA pozitív legyen.

Tavaly a szervezet karcsúsításáról is érkeztek hírek. Várhatóak-e idén leépítések?

Márciusban komoly szervezeti átalakítás történt az Origónál. Ha az eredményesség érdekében további átalakítások szükségesek, elképzelhetőek a későbbiekben, de idén a működést a márciusban kialakított szervezettel visszük végig. Bízom benne, hogy ez alkalmas lesz a kitűzött üzleti célok elérésére. Amennyiben nem, akkor további racionalizálás lesz.

A három képernyős stratégiát annyian felkapták, hogy lassan már ez is rizsának minősül. Mi ennek a tartalma, és miért éri meg az erős internetes lábbal rendelkező Origo Zrt.-nek ezt nyomni? Sokan felhördültek: tévét meg minek?

A három képernyős koncepciót nem önmagában az Origo Zrt.-nek éri meg nyomnia, hanem a Magyar Telekom 100 százalékos tulajdonában álló médiacégnek. Abban az üzleti kontextusban éri meg, ahol az anyacég az egyik legnagyobb kábeltelevíziós szolgáltató. Konkrét példa a UPC, amely maga is először infrastruktúra-szolgáltató volt, aztán kiépítette televíziós médiaportfolióját, a Chello Mediát. De hasonlóra törekszik a DIGI is. Ebből a szempontból teljesen logikus, hogy a Magyar Telekom az előfizetőit saját médiával szolgálja ki. Már előbb is megléphette volna. Való igaz, hogy ha csak egy erős internetes szereplő tartozna hozzá, és nem lenne a kábelpiaci háttér, nem tűnne annyira kecsegtetőnek a stratégia, így viszont igen.

Hogyan priorizáljátok a három képernyőt?

A hirdetési piacon jelenleg az online média a döntő bevételi forrás, ugyanakkor, ha a stratégia megvalósítása során folyamatosan csak arra fókuszálunk, ami most a legfontosabb, akkor soha nem érjük el a céljainkat. Ahhoz, hogy 3-5 éven belül megvalósítsuk a stratégiánkat, mind a három lábra kellő figyelmet kell fordítania a menedzsmentnek.

Öt év múlva hogyan alakulhat a három képernyő részesedése a bevételekből?

A tévé esetében nemcsak reklámbevételekkel lehet számolni, szemben az internettel, tehát ez is hozzájárul a megerősödéséhez. Ötéves távlatban erős internetes láb mellett azzal nagyságrendileg megegyező súlyú tévés láb lesz. Ezt egészíti ki üzleti szempontból a mobil. A mobilplatform hírfogyasztásban addigra vetekedni fog a hagyományos online platformokkal. De könnyen lehet, hogy a szórakoztató tartalmak, mint a játékok vagy a videók terén szintén megközelíti addigra a PC-s, laptopos elérést. Ha pedig a platform súlya ennyire megnő, akkor bizonyára nagyobb hirdetői figyelem is összpontosul rá.

Ha a három képernyős modell ennyire logikus, akkor miért tekint rá gyanakvással a magyar piac?

Újdonságról van szó. A "multiscreen convergence" az én meglátásom szerint abszolút hype a nemzetközi piacon. Magyarország nyilvánvalóan nem tart még ott infrastrukturálisan, készülék ellátottságban, hogy a fogyasztók tömegesen ráébredjenek például a mobiltelefon hagyományostól eltérő felhasználási módjaira.
A válság tapasztalatai is sokakkal mondathatják a magyar piacon, hogy várjuk ki, mi lesz ebből. Ezért mondom, hogy a stratégiánk megvalósításához minimum 3-5 év kell. Hogy ez végül mennyi lesz, az függ a makro körülményektől, a fogyasztói bizalom alakulásától is. Mire a gazdaság felgyorsul és a bizalom magához tér, az a feladatunk, hogy ezeken a platformokon már ott legyünk, és olyan szolgáltatásokat nyújtsunk, amelyek megkérdőjelezhetetlenné teszik a piacvezető pozíciónkat. Aki ezt nem teszi meg, az lemarad.

Látsz olyan versenytársat, amely veszélyeztetheti a három képernyős piaci elsőséget?

Ilyen erővel senki nem képviseli egyelőre itthon ezt a stratégiát. Kisebb erővel azért a Sanoma igen, amelynek ráadásul négy lába van, mivel a legerősebb területet náluk a magazinok jelentik.

következő oldal >>




Kapcsolódó cikkek:

További interjúk:





Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!