mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Maczelka Márk
Maczelka Márk
SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft.
kommunikációs vezető


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
A tanácsadás mentheti meg a piackutató szakmát REG
Klenovszki János (NRC, ügyvezető igazgató)
2010-07-27 11:49

Ma már nem érdemes a módszertani kiválósággal érvelni, mert az a kötelező minimum. A kutatók sokáig rosszkor voltak, rossz helyen. A szakma átpozícionálásához összefogás kellene - mondja Klenovszki János, az NRC ügyvezető igazgatója.

Klenovszki János
Klenovszki János
Májusban a Media Hungary-n volt egy beszélgetés a piackutatói szaktudás jövőjéről. Elég sötét tónusúra sikeredett. Ez a szakmai közhangulat jelenleg?

Minden szakmában eljön az útkeresés időszaka, amikor a piac megy a maga útján, de az elvárások és a teljesítmények távolodnak egymástól. Szerintem a piackutatói szakma is eljutott arra a pontra, amikor fel kell tennie magának azokat a kérdéseket, amelyeket mi is feltettünk annak a beszélgetésnek az alkalmával.
A piackutató szakma mindig is módszertan centrikus volt, és ezt kommunikálta is magáról. Ebben az is benne van, hogy a szakma nem megoldja az ügyfél problémáját, hanem adatokkal segíti a gondolkodását. Ez a válaszadás elkerülését jelenti, inkább a lehetséges utak megmutatása, ábrák és 100 oldalas elemzések segítségével.
Közben viszont felpörgött a világ, és nincsen ideje arra az ügyfeleknek, hogy hosszú elemzéseket olvassanak, és döntsenek a felkínált utak közül. Korábban sokkal több lépcsőn keresztül ment végbe egy-egy kutatási eredmény leszűrése, mára ezek eltűntek. Ezt a kutatócégek későn ismerték fel, és ezért belépett az ügyfelek és közéjük egy tanácsadói réteg, aki nem lacafacázik annyit a módszertannal, összegyűjti az adatokat, és leszűri a tanulságokat a saját piaclátása alapján. Ebben a rendszerben a kutató kiszorul a projektekből, és csak a kutatási problémával találkozik, nem a cégével.

Ha jól értem, a módszertan nagyon fontos, de nem lehet az egyedüli érv. Akkor most a szociológus büszkeség a fejlődés gátja? Mert ugye ők alapozták meg itthon a piackutató szakmát.

A módszertan nagyon fontos, de csak ezzel ma már nem lehet új ügyfeleket szerezni, azonban elveszteni őket lehet. Azok a szakemberek szociológusok, közgazdászok, pszichológusok, akik megteremtették a hazai piackutatást, megismertették a hazai vállalatokat a marketingkutatással és azon szakmai alapokkal, amelyek nélkül nem lehet megbízható és hiteles kutatásokat készíteni, hatalmas munkát végzetek el, és nélkülük nem lenne ismert és elfogadott a piackutatás, mint jó eszköz a piac megismerésére. Ezt a munkát el kell ismerni és meg kell köszönni a szakma úttörőinek.
Azonban azt is látni kell, hogy az elmúlt 5-6 évben hirtelen felgyorsult a világ és vele együtt az üzleti élet is, ahol általában már nincs idő több hónapig tartó kutatásokra, a kutatásokat értelmező döntéselőkészítő folyamatokra. Jó esetben hetek vannak a döntésig, de gyakran előfordul, hogy egy szűk hét van a feladat megrendelése és az ügyfél piaci döntése között. Ezen új ritmust nekünk kutató szakembereknek is fel kell vennünk, különben simán leköröznek minket más területek jobban és gyorsabban alkalmazkodó képviselői. Nekünk, az ifjabb generáció tagjainak az a feladatunk, hogy a nagy szakmai tudással és tapasztalattal rendelkező kutató ügynökségeket az új kihívásokra felkészítsük és az ügyfelek új igényeihez alkalmazkodva sikeressé tegyük.
Nincs itt szó semmi szociológusi büszkeségről ebben a kérdésben, hiszen az természetes, hogy egy szakma fejlődését szakmai viták kísérik. Azonban nekem az a véleményem, hogy ezekre a vitáknak a szakmai műhelyekben kellene folyniuk és nem a "nagy nyilvánosság" előtt, ahol esetleg csak azt látja a piac, hogy nem tudja a kutatási szakma, hogy mit akar, melyik a jó módszer és melyik a rossz módszer. Az ilyen "üzengetős viták" pedig bizonytalanságot és akár már rövidtávon is piacvesztést jelenthet az egész szakma számára. Nekünk kutatóknak nem a fejlődés útjába, hanem a fejlődés élére kell állnunk.

Viszont közben egy sor olyan kutatással is foglalkozó cég jelent meg, amelyek ezt az egész módszertan dolgot finoman átlépték. Ez sem jó irány.

Ma módszertannal nem lehet kutatási megbízást nyerni, kár is ezt ragozni. Vagy elfogadja az ügyfél, hogy hozzáértő vagy, vagy valaki mást fog elfogadni, függetlenül attól, hogy te magad mennyire tartod szakmailag megfelelőnek. Filozófiai különbség, hogy egy kutatócég módszertani fókusszal akar piacot nyerni, vagy azzal, hogy megoldást kínál az ügyfél problémájára. Gondolom nem kell ragozni, hogy melyik a nyerő stratégia.

következő oldal >>




Kapcsolódó cikkek:

További interjúk:





Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!