mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Hauk Zoltán
Hauk Zoltán
Rádió 1
kereskedelmi igazgató


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
A tanácsadás sem biztos, hogy megmenti a piackutató szakmát REG
Józsa Gyula (Forecast Research, Lakossági és üzleti kutatások vezető)
2010-10-05 13:52

Úgy aspirálnának a tanácsadói pozícióra a piackutatók, hogy nincsen teljes képük a vállalati működésről, és többnyire a vezérigazgatókhoz sincs bejárásuk - mondja Józsa Gyula, a Forecast Research piackutatási szakértője.

Józsa Gyula
Józsa Gyula
A nyáron nyilatkozott nekünk Klenovszki János, az NRC ügyvezetője. Ő azt mondta, a tanácsadás mentheti meg a piackutató szakmát. Úgy tudom, neked kicsit más a véleményed. Te hogyan látod a piac helyzetét?

Nagyon nehéz időszak előtt áll a kutatási iparág, számos olyan kihívással kell szembesülnünk, melyekről akár még egy-két éve sem hallottunk. Ezeket részben a gazdasági válság, illetve a technológia brutálisan gyors fejlődése hozta felszínre vagy erősítette fel. Ezt a tempót egy alapvetően tradicionális alapokon nyugvó iparágban nehéz lekövetni. Útkeresés van, éppen ezért örültem a Klenovszki Jánossal készített interjúnak, még ha az én következtetéseim némileg mások is.
Az új kihívások mellett azonban megoldatlan régi gondok is akadnak: a magyar piac kicsi, kereslethiányos, az elmúlt 5-10 évben pedig sok esetben reálértéken csökkentek a megbízási díjak és ezzel a jövedelmezőség. Valami miatt úgy alakult történelmileg, hogy a legtöbb közép-kelet-európai országban, például Lengyelországban vagy Csehországban magasabbak a megbízási díjak, mint nálunk. Szolgáltatói szempontból erősen túltelített kutatási piac van Magyarországon, ennyi nemzetközi kutatóintézet szinte egyik környező országban se működik, de a kisebb cégekkel is Dunát lehet rekeszteni. És persze két szakmai szövetség sincs sehol a világon. Az online kutatási módszerek megjelenése tovább faragott az amúgy is nyomott árakon, de ez nem magyar specialitás, mindenhol így történt a világban.

Miért épp kutatókból ne legyen túlkínálat itthon, ha minden másból az van. Miben látod a legfőbb veszélyt?

Szerintem a legfőbb veszély a hitelesség elvesztése - a piackutatás tudományos alapjainak vitatása, támadása az utóbbi időben meglehetősen felerősödött, néhányan már a reprezentatív kutatások statisztikai alapját is vitatják. A támadások mögött komoly üzleti érdekek is húzódhatnak: újabb játékosok szeretnének betörni erre a piacra és megkérdőjeleznek szinte mindent. Ez viszont kikezdheti az iparág presztízsét, illetve részben már ki is kezdte. Ebből a szempontból - és itt már eltér a véleményem Jánosétól - igenis szükséges módszertani kérdésekről (is) beszélnünk, hiszen sok új cég éppen azzal akar piacot nyerni, hogy egyszerűen lesöpri ezeket a számára kellemetlen módszertani felvetéseket. Ha nem beszélünk módszertanról, tudományos megalapozottságról, akkor már át is engedtük a pályát.

Vannak, akik szerint nem kell kutatás. Megint egy másik kör azt mondja, csináld magad a piackutatást. Eddig többféle véleményt hallottam piackutatóktól, hogy mennyire jelent ez veszélyt.

A csináld magad (do-it-yourself, DIY) kutatások hamar kvázi ingyenes üzleti modell elterjedéséhez vezethetnek, ami a mai töredékére csökkentheti az iparág jövedelmezőségét. Itt érdemes megemlíteni az IT cégek előretörését, amelyek sok esetben semmilyen piackutatói háttérrel és hagyományos értelemben vett kutatói kompetenciával nem rendelkeznek.
Nem szimpatizálok azokkal a nyilatkozatokkal, amelyek szerint a DIY kutatásokkal való fenyegetés szakmai sznobizmus. Miért sznobizmus annak hangsúlyozása, hogy a kutatás komoly szakma, amit alapos ismeretek nélkül nem lenne szabad művelni? Láttuk, hogy más iparágak hogyan roppantak össze egészen rövid idő alatt az ingyenes üzleti modell megjelenésével.
A DIY egy érdekes játékszer, helye is van, elsősorban a kkv szektor cégei örülhetnek majd, ők ugyanis többnyire nem jelentek meg eddig a kutatási termékek vásárlóiként. Nekik most nyílik egy ajtó, a semminél a DIY is jobb. De attól minden hajszálam égnek áll, ha egy közép- vagy nagyvállalat ilyen pszeudo-piackutatás alapján akar üzleti döntéseket hozni.

A DIY kutatások zöme internetes adatgyűjtésből táplálkozik. Mit jelent a piackutatás szempontjából az online tér kitágulása?

Az internet kimeríthetetlen információforrás, de az tévhit, hogy ezeket az információkat bárki össze tudja gyűjteni és elemezni tudja. A Twitter/Facebook-fetisizmus, a közösségi oldalakon való módszertanilag nem alátámasztott kutatgatások sem szolgálják az iparág érdekeit. A legnagyobb hype mostanában az, hogy egy cég Facebook-oldal létrehozásával olyan szinten tud információkat gyűjteni a fogyasztóitól, ami helyettesítheti a hagyományos piackutatást. Általában a Coca-Cola, a Nike, a Dell a példa. No meg az Apple és Steve Jobs, akinek egyáltalán nincs szüksége piackutatásra. Ezek a cégek különlegesek, de az Apple kivételével komoly erőforrásokat fordítanak hagyományos kutatási projektekre, a többiek pláne nem tehetik meg, hogy ne kutassanak.

következő oldal >>




Kapcsolódó cikkek:

További interjúk:



Értékesítése/forgalma hány százalákát várja online/digitális csatornákból 2017-ben?

0-10%

11-20%

21-30%

31-40%

41-50%

51-60%

61-70%

71-80%

81-90%

91-100%

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!