mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Klenovszki János
Klenovszki János
NRC Kft.
ügyvezető igazgató


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
„Tetszik” érteni? – a közösségi média 5 legfontosabb veszélye
2014-10-21 15:05 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

A közösségi média ma az egyik legtrendibb online marketingeszköz, így foglalkozni kell azzal, hogy milyen veszélyekkel számolhat egy cég ezen a területen.


A szóba jöhető veszélyek képzeletbeli skáláján a két végpont:
 
  • ha egy cég teljesen kimarad a közösségi médiából,
  • ha egy cég 100%-ban a közösségi médián folytatja a kommunikációt.


Mindkét veszély valós, és a két végpont között is nagyon sok esettelveszélyforrással lehet találkozni. Ebben a tanulmányban összefoglaljuk a legfontosabbakat.

Veszély 1. : Kimaradni a közösségi médiából

Annak ellenére, hogy ma már 4,8 millió magyar ember regisztrált a Facebookra (ezek közül 3,9 millió használja is rendszeresen), és a cégek is tízezres nagyságrendben vannak jelen még mindig nagyon sok vállalkozás vagy nem elérhető semmilyen formában, vagy passzivitást mutat. Ha valaki úgy érzi, a Facebook világa nem illeszkedik a cég tevékenységéhez, vagy nincs értelme jelen lenni a céggel a Facebookon (előfordulhat ilyen!) akkor a közösségi média egyéb megoldásait érdemes alkalmazni. Például szakmai blogot írni, vagy egyéb közösségi oldalakon kommunikálni.

Veszély 2. : Kiszolgáltatottá válni

A másik véglet, amikor valaki a közösségi médiában elért pillanatnyi sikerei miatt felégeti maga mögött a hidakat, és csak például a Facebookon kommunikál. A Facebook egy tőlünk független szervezet, saját szabályzattal, ráadásul egy tőzsdén lévő vállalat komoly profitelvárásokkal. A lefektetett szabályok, az algoritmus és az emberek elérésének költsége is változik, akár hétről hétre. Rövid távon lehet ezekkel tervezni, de ha valaki teljesen kiszolgáltatottá teszi magát, egyszer komoly meglepetés érheti. Nem szabad tehát a kommunikációt egyetlen eszközre összpontosítani , hanem a közösségi médiát a cég teljes online marketingjének részeként kell kezelni, és integrálni kell az összes használható egyéb eszközzel.

Veszély 3: "Azonnali sikert akarok"

A közösségi oldalakhoz frissen csatlakozott cégvezetőknek hatalmasak az elvárásaik, azonnal eredményeket akarnak látni. A közösségépítés azonban nem taktikai döntés, sokkal inkább egy lassú, hosszú távú stratégiai feladat, melynek kulcsa az értékes, máshol nem beszerezhető információ, tartalom.

Hiba azt hinni, hogy az ügyféllel való közvetlen (személyes) kapcsolat ott kezdődik, hogy ajánlatot kér, vagy rögtön megrendel, és ott végződik, hogy kifizet bennünket. A közvetlen kapcsolat már sokkal hamarabb elkezdődik az ügyfél számára az értékes tartalom révén, és ez az, ami hosszú távon képes odaláncolni őt hozzánk.

Egy, a közösségi média eszközeit használó internetező alapvetően két ok miatt dönthet úgy, hogy csatlakozik a követőtáborunkhoz, és a követőnk lesz:

Azért fog követni bennünket a közösségi médiában, mert olyan tartalmat kap, amit sehol máshol. Lehetnek ezek háttér információk, betekintés a színfalak mögé, vagy az olvasó számára haszonnal kecsegtető valódi, értékes tartalom. Ezért lesz az olvasóból "rajongó", ezért fog követni bennünket a közösségi oldalakon.

Azért is követhet bennünket egy felhasználó, mert az általunk közvetített értékekkel azonosulni tud. Nem kíváncsi semmilyen értékes tartalomra, egyszerűen nyom egy "tetszik" -et, vagy egy +1-et, mert jól esik neki ahhoz az értékrendhez tartozni, amit a közösségi oldalakon létrehozott saját oldalunk (vagy éppen a mögötte lévő márka) közvetít.

Ma a közepes- kis- és mikrovállalkozások weboldalainak legtöbbje arról szól, hogy milyen nagyszerű is a cég, mennyire jó is az adott termék, de arról szó sem esik, hogy mi újság az ügyféllel. Hol térül meg az ő befektetése, mi a haszon számára a közös munkából vagy a megvásárolt termékből.

Veszély 4: "Mobil? Ugyan, ráérünk még."

Sokat olvasni arról, hogy az emberek egyre többször használják a kezükben lévő telefont internetezésre. Azonban, ha valaki megnézi a honlapja webanalitikáját, mondhatja, hogy csak pár százalékos forgalom érkezik a mobilról, nem kell ezzel még foglalkozni.

Csakhogy ez a pár százalék éppen azért ennyi, mert az oldal nem elérhető mobilról.

Ha lenne a honlapnak mobilbarát felülete, bizonyosan több lenne az onnan érkező forgalom is, elérhetné az oldal teljes forgalmának akár negyedét, harmadát is. Ennek, és néhány kifejezetten mobilra pozícionált hirdetésnek vagy egyéb kommunikációnak pedig nyilván eredményei is lennének. Érdemes tehát nem mellőzni a mobilos megjelenést, hanem gondolkodni azon, hogy bármilyen mobileszközről is elérhető formában újítsuk meg a cég honlapját, mondjuk reszponzív webdizájn használatával.

Veszély 5: Házon belül, vagy ügynökséggel?

Komoly dilemma egy cég életében, hogy a közösségi média menedzsmentet a cégen belül oldja -e meg vagy bízzon meg egy ügynökséget. Mindkettő mellett és ellen is szólnak érvek. Házon belül, segítség és kellő tapasztalat nélkül a nulláról nagyon nehéz felépíteni egy közösséget, túl sok helyen vannak buktatók, amik félrevihetik akár a cég egészének megítélését is. Egy ügynökséggel együttműködve ezeket ki lehet védeni.

Nézzünk pár példát arra, hogy milyen közösségi média feladatokat lehet kiszervezni egy ügynökségnek?

Tartalom formázás és arculat kialakítása:
Egy cégnek nem szükséges bajlódnia a Facebook menüpontok és a profilkép, borítókép megtervezésével vagy alkalmazások fejlesztésével Ezeket nyugodtan rá lehet bízni egy külső cégre. Jól körülhatárolható feladat, és remek lehetőség a kreativitás felmérésére.

Inspiráció: Kiadható feladatként, hogy a tanácsadó vagy a cég állítson össze egy csomagot arról, hogy a következő hónapokban miről és milyen formában kommunikáljunk. Javasoljon témákat, ügyeket, és közösségépítő akciókat. A megbízottvalószínűleg beleássa magát a témába, ötletel, gondolkozik, esetleg egy csapattal együtt, kismillió külföldi oldalt fog végignézni, időt spórolva nekünk ezzel. Ütemezett feladatok: Nyereményjátékok, szavazások és egyéb tervezhető, közösséget megmozgató akciók lebonyolítása, kivitelezése.

Monitoring: Nagyon fontos feladat a közösségi médiában a monitoring. Feltérképezni, hogy a cégről, a márkáról, a kommunikációról mi a véleménye a látható és a nem látható közösségnek is. Ha ezt nem végezzük el folyamatosan, akkor lemaradhatunk dolgokról, amit vagy továbbítani, vagy csírájában elfojtani lenne jó.

Hirdetések menedzselése.

És mi az, ami kiszervezhetetlen közösségi médiása feladat?

A külsős ügynökségek a sok pozitívum mellett egy valamit nagyon nehezen tudnak pótolni, ez pedig a törődés és a gondoskodás. Ha külső cég kezeli a Facebook oldalunkat, abból nagy valószínűséggel hiányozni fog az ahozzáadott érték, amit csak mi (cégen belül) tudnánk megadni.

Ahhoz hogy jól lakjunk, el lehet menni étterembe és meg tudjuk venni pénzért az ebédet. Azonban, ha az ebédet a nagymamánk készíti, akkor kapunk valami olyan pluszt, amit semmilyen étteremben sem tudunk megvásárolni. Egy olyan hozzáadott értéket, a törődést, a gondoskodást, amit csak ő tud megadni az étel mellé.

A költői kérdés: Vajon elvárható-e egy cégtől, aki menedzseli a Facebook- kommunikációnkat, hogy ilyen mértékben ássa bele magát a követőinkkel ápolt kapcsolatainkba?

Tudna-e egy külsős cég a nevünkben hiba nélkül kommunikálni a potenciális ügyfeleinkkel? Ismeri-e a külső cég az ügyfeleink problémáit, és a rá adandó válaszokat?
Melyik lehet az eredményesebb: megtanulni a közösségi média kommunikációt, vagy megtanítani egy külsős céget az ügyfeleinkre, a termékeinkre, és a cégünk működésére?

Ezekkel a veszélyekkel tehát számolni kell!

Senki sem mondta, hogy a közösségi média könnyű...

Az elmúlt időszakban egyre világosabbá vált: a közösségi média Magyarországon is felnőtt. A kicsiktől egészen a multi cégekig egyre többen vágnak bele, hiszen rengeteg embert lehet vele elérni. Ma már szinte nincs olyan célcsoport, ami valamilyen nagyságrendben ne képviseltetné magát a közösségi médiában.

Sokáig elég volt "valahogy csinálni" a közösségi média marketinget, ma azonban már más a helyzet. Jól kell csinálni, de nem lehet mindent egy lapra feltenni.

Tegnap az iWiW volt a sláger, ma a Facebook körül forr a levegő. Holnap talán a Google+ lesz az ász.

Meg kell fontolni a különböző közösségi oldalakon a követők és a rajongók toborzására fordított pénz elköltését, mert semmi nem tart örökké. Ezért az Online Marketing Akadémia azt javasolja, inkább azon gondolkodjunk el, hogy ezeknek a közösségi oldalaknak a segítségével hogyan tudunk SAJÁT közösséget kovácsolni. Olyat, ami független minden trendtől, minden közösségi oldaltól, mindenkitől, és csak a miénk.

Gombos Zsolt (Facebook-szakértő, alapító, tréner - Online Marketing Akadémia)


Kapcsolódó cikkek:

További jegyzetek:


Értékesítése/forgalma hány százalákát várja online/digitális csatornákból 2017-ben?

0-10%

11-20%

21-30%

31-40%

41-50%

51-60%

61-70%

71-80%

81-90%

91-100%

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!