mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Kántor Kata
Kántor Kata
GfK Hungária Kft.
média szektormenedzser


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
A Google AdWords hirdetésekről dióhéjban
2014-12-18 11:02 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

A mai nehéz időkben kulcsszó a hatékonyság.


A banneres kampányok eredményességének csökkenésével egyre inkább előtérbe kerülnek az úgynevezett PPC (pay per click, vagyis átkattintás alapon fizetett) hirdetések, melyek esetében csak a kapott látogatókért kell fizetni. A PPC hirdetések általában szöveges reklámüzenetek, melyek a keresőkben bizonyos szavakra való keresésekre bukkannak fel vagy más olyan weboldalak hasábjain, amely illeszkedik a hirdetett témánkhoz. Ezeket a hirdetéseket nagyon pontosan lehet célozni kulcsszóra és akár még földrajzi területre is. A hirdetési szövegváltozataink teljesítménye is egy komoly visszajelzés lehet, főleg azért, mert látjuk melyik reklámszövegünk hozza a legnagyobb arányban ügyféllé váló látogatót.

Ha hatékonyan szeretnénk hirdetni, tehát a rendelkezésre álló hirdetési keretből a lehető legtöbbet kihozni, illetve azonnali válaszreakciókat szeretnénk kiváltani hirdetéseinkkel vásárlások vagy megrendelések formájában, akkor hirdessünk olyan helyen, ahol pont ránk van szükség.

Hagyjuk, hogy az internetező felhasználók saját maguk segítsenek nekünk ebben. A keresőkben az emberek pontosan megmondják, hogy mi érdekli őket. Az online reklámozás egyik leghatékonyabb módja a kulcsszavakra célzott keresőhirdetés. Magyarországon az internetes keresések 97,4%-át a Google szolgálja ki. Az itt megjelenő hirdetéseket pedig a Google AdWords hirdetési rendszeren keresztül érhetjük el. Sőt az AdWords ennél is több, nem csak a keresések után kapott találati listákban helyezhetjük el hirdetéseinket, hanem az úgynevezett Display hálózatban, vagyis a Google saját és partner weboldalak felületein is. Az AdWords hirdetések már akár napi pár szár forintos büdzséből elindíthatók. A megjelenésekért nem kell fizetni, a rendszer a kapott kattintások után számláz, tehát ez is PPC hirdetés.

Mit érdemes tudni a Google kereséseiről?

Ha rákeresünk egy kifejezésre a Google-ben, akkor a megjelenő találati lista normál, természetes elemeitől jobbra, illetve felette jelennek meg a hirdetések. A keresési hálózatba tartoznak még olyan weboldalak, portálok, egyéb keresőmotorok, amik a Google kereső adatbázisát használják és gyakorlatilag a Google keresési eredményeit mutatják, csak átcsomagolva. (Ez utóbbi a "Partnerek webhelyein való keresés" fedőnevet viseli.)

Amit még érdemes tudni a keresési hálózatról, hogy a hirdetések megjelenését kulcsszavak váltják ki. Akkor jelenik meg a hirdetésünk, ha az általunk beállított kulcsszóra/kulcskifejezésre keresnek a felhasználók. Mérések szerint az internetezők, idejük 5%-át töltik a keresési hálózatban. Ez nagyon kevésnek tűnik, de gondoljunk bele: aktívan kutakodnak valami iránt, energiát szánnak valamely információ megszerzésére. Ezek a felhasználók a döntési folyamatban általában előrehaladott állapotban vannak, talán a vásárlási döntés meghozatalának küszöbén. Azért is tudunk hirdetőként olyan pontosan célozni ezzel a hirdetési formával, mert a beírt kulcsszavak alapján pontosan lehet tudni mi érdekli a keresgélőt!

Fogékonyak a célzott ajánlatokra és a hirdetőknek azonnali válaszreakciót kellene elvárniuk. Legalábbis eszerint kellene hirdetéseiket felépíteni. Ha így hirdetne mindenki a keresési hálózatban, akkor nem hemzsegne annyi olyan AdWords hirdetés, amelyben a cég általános bemutatása szerepel, ha rákattintunk nem is derül ki, mit akarnak tőlünk, mivel csak azt látjuk, milyen szépen fejlődtek az évek során... Ez nagy hiba.

Nagyon sok internetes felhasználó nem észleli, hogy melyek a fizetett hirdetések. Sokan állítják, hogy ők még soha sem kattintottak ilyenre. Illetve rengetegen vannak, akik nem tudják, hogy a Google kereső találati listájában melyek a természetes találatok, és melyek azok a megjelenések, amikért fizetnek a hirdetők. Hirdetői szempontból ezzel különösebben nem is kell foglalkoznunk, hiszen teljesen mindegy, hogy valaki úgy kattint a hirdetésünkre, hogy tudja, hogy az egy reklám, vagy nincs ezzel tisztában. Pont ez a lényeg az egészben, hogy ezek a hirdetések optimális esetben illeszkednek a tartalomhoz, nem egy agresszív megjelenési forma, éppen ezért tud olyan eredményes lenni.

A keresési hálózat nem minden, sőt...

Sokan azt hiszik, hogy az AdWords hirdetések csak a Google keresések során a találati listában jelennek meg és ez a megjelenési hely egyet jelent számukra a Google AdWords hirdetésekkel. Többek között ezért is kezd telítődni a keresési hálózat hirdetésekkel, persze vannak még nagyon elhanyagolt területek ebből a szempontból, kiváló lehetőséget jelentve a "korai" belépő hirdetőknek. A Google keresési hálózatát sok online hirdető már ismeri és használja. De a Google AdWords Display hálózatával kapcsolatban rengeteg a homályos folt, rengetegen úgy hirdetnek, hogy fogalmuk sincs hol és hogyan jelenik meg a hirdetésük.

Mi is a Display hálózat?

A Display hálózat tagjai a Google saját oldalai (mint pl. Gmail, YouTube stb.) és olyan sok ezer weboldal, amelyek csatlakoztak az AdWords hálózatához. A keresési hálózat eléggé behatárolt és nem túl nagy méretű médiafelület például magyar nyelven való keresésekre, mivel a keresések száma nem végtelen egy adott témakör szavaira naponta. Ezen túl a Display hálózat hatalmas mennyiségű megjelenési lehetőséget szokott jelenteni.

A Display hálózathoz tartozó (világszinten) milliónyi weboldalon megjelenhetünk hirdetésünkkel, többféle célzási módszer alkalmazásával. A Gmail webes felületein például az ismerőseinktől, barátainktól kapott levelek tartalmához illeszkedően jelennek meg a hirdetések. A felhasználók figyelme annyira célzott ilyenkor, hogy rendkívül fogékonyak lehetnek egy jól irányzott üzenetre. Ezek szerint a Google olvassa a leveleinket? Nem, a Google nem olvassa el a leveleinket, hiszen, ez egy emberi beavatkozás nélküli automatikus rendszer. Itt is csak a kapott látogatók után fizetünk, akárcsak a keresési hálózatban, viszont van egy lényeges különbség, itt már nem csak szöveges, hanem képes (banneres) hirdetéssel is meg tudunk jelenni.

A Display hálózatban elérhető látogatók sajátosságai

Mérések szerint az internetezők idejük 40-50%-át töltik ezeken az oldalakon. Jól körülhatárolható (és persze célozható) témaköröket olvasgatnak. Így a téma által jól el tudjuk kapni a célcsoportunkat, akik a potenciális vásárlóink. Magyarországon a teljes netező közönség több, mint 90%-a elérhető a Google Display hálózatának felületei segítségével.

Nem várható el olyan nagy arányú azonnali válaszreakció, mint a kereséseknél, de azért ezek a felhasználók is fogékonyak lehetnek bizonyos ajánlatokra. Ezért is fordulhat elő, hogy teljesen más hirdetési üzenet szokott sikeres lenni a keresési hálózatban, mint a Display hálózatban, mert teljesen más helyzetben érhetők el a felhasználók.

A Display hálózatban az érdeklődés inkább passzív, mint aktív, vagyis a felhasználók érdeklődnek a téma iránt, tájékozódnak, de valószínűleg még nem keresik aktívan a megoldást, nem pontosan tudják, mit akarnak. Hirdetőként ez egy kiváló lehetőség arra, hogy már a döntési folyamat egy korai szakaszában befolyásoljuk (jó esetben a magunk irányába) a célközönségünket. Ilyenkor általában nem az azonnali értékesítési stratégiák működnek. Kínáljunk segítséget, tanácsadást a témában, bennfentes információkat termékeinkről, szolgáltatásainkról. Később a kinevelt érdeklődőink vásárlással fogják ezt nekünk meghálálni.

Milyen célzási módszerekkel cserkészhetjük be érdeklődőinket a Display Hálózaton?

Kontextuális célzás
Megadhatunk kulcsszavakat, amelyek ha előfordulnak a Display hálózat valamely oldalán, akkor a hirdetésünk megjelenik (amennyiben a hirdetői verseny lehetővé teszi). Vagyis olyan releváns, kapcsolódó tartalom mellett helyezi el a rendszer a hirdetéseinket, amely témába vág és vélhetően a célcsoportunk érdeklődésére érdemes.

Webhelyekre való célzás Minden honlap, portál egy bizonyos összetételű látogató közönséget vonz, ezért a különböző weblapokon való hirdetéssel különböző érdeklődésű, életkorú és nemű embereket érhetünk el. A Google AdWords Display hálózatának segítségével kiválaszthatjuk, hogy mely webhelyeken szeretnénk hirdetni, az alapján, hogy melyik hirdetést megjelenítő weblapon számítunk nagy eséllyel érdeklődőink felbukkanására. Egy rövid tesztet követően persze az eredmények alapján meg tudjuk állapítani, hogy melyik weboldalra érdemes elhelyezni reklámjainkat, vagyis melyik webhely látogató közönsége értékes számunkra.

Érdeklődés alapú célzás
A Google-től megszokhattunk, hogy nagyon sok mindent figyel, elemez, mér a felhasználókról. Ezért legtöbbünkről, a keresési és böngészési előzményeink alapján meg tudja állapítani, hogy mi után érdeklődünk, melyik érdeklődési kategóriába vagyunk sorolhatók. Például, ha valaki több alkalommal nézegetett használt autós oldalakat és esetleg még rá is keresett a "használt autó" kifejezésre, akkor lehet tudni, hogy használt autók után érdeklődik. Nagyon sokrétűen felbontott kategorizálást alkalmaz a Google. Egy-egy felhasználó egyszerre több érdeklődési kategóriában is benn lehet.
Hirdetőként viszont a felhasználók érdeklődésére is célozhatunk. Vagyis nem arra, hogy hol jelenjen meg a hirdetésünk, hanem, hogy kiknek! Mindegy, hogy éppen mit olvasgat a Display hálózatos felhasználó, nem a téma szerint lesz releváns a hirdetésünk, hanem a felhasználó érdeklődése szerint.

Remarketing
A remarketing célzás az egyik legfifikásabb célzási lehetőség az AdWords-ben. Olyan közönségre lőhetünk, akik már meglátogatták honlapunkat korábban, akár úgy is be lehet állítani, hogy honlapunk csak bizonyos részét nézegették, majd később rájuk célzunk hirdetésünkkel.
Például, egy épületgépészeti cég honlapján napkollektorokról szóló cikkeket olvasgató látogatóról lehet sejteni, hogy napkollektoros rendszer telepítésén gondolkodik. Ezért megcélozzuk ezeket az embereket komplett napkollektoros rendszer ajánlatokkal vagy éppen egy nekik szóló tematikus nyílt nap hirdetésével. Ők ebből annyit fognak érzékelni, hogy lépten-nyomon találkoznak a cég hirdetésével netezgetés közben.

Demográfiai célzás
Nem olyan régóta a Google AdWords rendszerében is lehet már demográfiai adatokra célozni, úgymint nem és kor. Vagyis megadható, hogy melyik korosztálynak jelenjen meg a hirdetésünk és hogy férfiaknak vagy nőknek szeretnénk-e hirdetni.

A fenti célzási megoldások tetszőleges kombinációját is alkalmazhatjuk, vagyis rendkívüli lehetőségek rejlenek abban, hogy az ügyes hirdetők hajszálpontosan elérjék a számukra értékes célcsoportjukat a lehető leghatékonyabb módon.

Egy felmérés szerint a honlappal rendelkező vállalkozások közel fele hirdet valamilyen formában. Sokan még mindig kizárólag offline megjelenésekben gondolkodnak, úgy mint szórólap, újsághirdetés, telefonkönyv stb. Azok a cégek, akiknek már voltak eredményes online kampányaik, már semmiképpen nem mondanának le az internetes megjelenéseikről. Sőt van olyan vállalkozás, amelyik kizárólag az internetre építi a marketingjét. Az AdWords nagyon sokrétű hirdetési eszköz és attól függően, hogy kinek a kezébe kerül, félelmetes és könyörtelen vevőszerző fegyverré válhat.

Fehér Márton, Google-szakértő, alapító, tréner Online Marketing Akadémia


Kapcsolódó cikkek:

További jegyzetek:


Értékesítése/forgalma hány százalákát várja online/digitális csatornákból 2017-ben?

0-10%

11-20%

21-30%

31-40%

41-50%

51-60%

61-70%

71-80%

81-90%

91-100%

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!