Új fogyasztói szegmentációt mutattak be
2008-11-27 09:40 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]
Univerzális fogyasztói szegmentációs modellt mutatott be a GfK és a TÁRKI.
Közös kutatást végzett a GfK Hungária és a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet. Az ennek nyomán előállt fogyasztói szegmentációs modell értékesítés tervezési és célcsoport meghatározási célokra használható.
A kutatóintézetek közlése szerint az új modell segítségével jól előrejelezhető, hogy a tényleges fogyasztói szokások alapján kialakított fogyasztói csoportok várhatóan hogyan reagálnak majd a fogyasztási cikkek vagy a szolgáltatások piacán esetlegesen bekövetkező változásokra.
A modell a különféle fogyasztási területeken tanúsított szokásokat elemzi, és -ellentétben több, már létező tipológiával - a fogyasztói csoportok életstílusát azok valódi fogyasztási magatartásából olvassa ki.
A kutatásban a 14-75 éves magyar népesség fogyasztási szokásait vizsgálták. Az egyes fogyasztási területeken a személyes és háztartási fogyasztást vizsgálták a lakáshasználat, a napi és tartós fogyasztási cikkek esetében, feltételezve, hogy az egyes területeken eltérő szokások jellemzők.
A fogyasztás 6 területe közé tartozott a lakásminőség, az anyagi javak birtoklása, az élelmiszer és ruházkodás, a kultúra, az információs technológia és a pénzügy. A kutatók ezek alapján 8 jellegzetes fogyasztói csoportot találtak.
Az eredményekből kiderül, hogy a magas jövedelem nem minden esetben jelent magas színvonalú fogyasztást, az alacsony jövedelem azonban mindig egy gyengébb fogyasztási színvonalra utal.
Fogyasztás szempontjából a minta 6 százalékát tekintették fogyasztási felső rétegnek. A fogyasztói csoportokat jövedelem szerint rangsorolva a felső csoportok között a tágan értelmezett kultúra fogyasztása differenciál, míg az alsó csoportok az élelmiszerfogyasztás alapján különböznek egymástól.
Részletek a fogyasztói csoportokkal és internethasználatukkal kapcsolatban a tanulmányok között!