mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Dr. Eszes Tamás, főiskolai tanár...
Dr. Eszes István
Budapesti Gazdasági Főiskola
főiskolai tanár


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Online marketing: jön a közösségi média és a mobil
2011-04-21 16:12 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

A jelenleg megfigyelhető tendenciák szerint a közösségi média és a mobileszközök kora jön a marketing terén, de ez nem jelenti azt, hogy a korábbi módszerek kihalnak.

A piac most

Nyolc százalékkal 14,9 milliárd forintra nőtt az internetes display hirdetések piaca - mondta el a Menedzsment Fórum által szervezett konferencián Ziegler Gábor, az Interactive Advertising Bureau (IAB) elnökségi tagja. A piacból a pénzintézetek, biztosítótársaságok részesednek a legnagyobb mértékben (19 százalék), utánuk a távközlés, a közlekedési eszközök és a szolgáltatás következik "fejenként" 9 százalékkal, a kereskedelem pedig 8 százalékkal részesedik a tortából. A pénzügyi cégek 16, a távközlésiek 56, az autógyártók 49 százalékkal költöttek többet display hirdetésekre 2010-ben, mint a megelőző évben, a szolgáltatások viszont 33 százalékkal kevesebbet, a kereskedelmi vállalatok ráfordítása pedig nem változott - ismertette a szakember.

Az IAB szerint a display piacon jelenleg a hirdetési felületek standardizálása folyik annak érdekében, hogy minél több féle platform minél több féle reklámot tudjon befogadni. Ziegler Gábor szerint ez logikus lépés, nem is teljesen érthető, hogy korábban miért nem volt így. Fontos, a piacot hajtó tényező még az online branding terjedése, vagyis hogy ma már internetes eszközöket választanak a márkaépítéshez a cégek, illetve hogy terjednek az egyedi kreatív megoldások, amelyek egyre nagyobbak, szórakoztatóbbak, egyre inkább valós felhasználói élményt nyújtanak, nem csak odabiggyesztett hirdetések.

Gyorsan fejlődnek a célzási lehetőségek is a reklámpiacon, már lehet időszak, napszak, tematika, címke, kulcsszó, vagy demográfiai, érdeklődési adatbázisok alapján hirdetni, és persze nem utolsósorban a felhasználók internetes viselkedésének figyelése alapján.
A szakember megemlítette a mobil display hirdetési piacot is, elmondása szerint jelenleg a mérési és hirdetési standardok kialakítása folyik, egyelőre kicsi, de dinamikusan növekvő felhasználótábor van jelen, még mikroszkopikus méretű a piac, mégis jelentős a hirdetői érdeklődés.

A piac holnap

Lévai Richárd online marketingszakember elmondta, hogy az internetes reklámozást - mint sok újdonságot - vagy merev elutasítás, vagy komoly lelkesedés fogadja a cégek részéről. A vállalatok vérmérsékletük szerint reagálnak az új kihívásokra, sokszor szélsőséges módon, nem pedig aszerint, hogy mennyire fontos vagy hasznos számukra egy adott eszköz.

Lévai Richárd szerint az online marketing jövője jelenleg öt elemből áll össze Magyarországon. Az első és talán legfontosabb a Facebook, melynek hárommilliónál is több regisztrált magyar felhasználója van jelenleg, s naponta egy kisebb városnyi, 8-10 ezer új user lép a ringbe. Emiatt egyre több a jelenlévő cég is, egyre több a sikertörténet, de a kudarc is. A Facebook ugyanis nem való és nem szükséges mindenkinek, s van pár dolog, amit szem előtt kell tartanunk, ha feliratkozunk a közösségi oldalra. Ezek: a Facebook nem a miénk, vagyis bele kell nyugodni abba, ha az üzemeltető megváltoztatja a site működését. A facebookos jelenlét nem ingyenes, mert sok munkát igényel, a mérés pedig itt is fontos.

Érdemes észben tartani, hogy a Facebook nem az egyetlen közösségi tér, s míg például az iWiWet szokás mostanában lesajnálni, azért még mindig rengeteg felhasználója van, s bizonyos célcsoportok jól elérhetők segítségével.

Az online marketing második fontos összetevője a mobilinternet, amely már az összes internetelérés mintegy harminc százalékát teszi ki, 1,35 millió előfizetés van itthon. Ezen felül több mint egymillió okostelefon is magyar zsebekben lapul, mégis, a mobilképernyőn keresztül a látogatásoknak egyelőre mindössze 1-2 százaléka bonyolódik. Ennek ellenére a tendencia lélegzetelállító: egy év alatt megtízszereződött az okostelefonok száma.

A jövőben fontos összetevői lesznek az internetes reklámozásnak a helymegosztó szolgáltatások, vagyis a geolokáció, az olyan közösségi alkalmazások révén, mint a Foursquare, a Gowalla, a Google places vagy a Facebook saját programja. Jelenleg néhány ezresre teszik ezen szolgáltatások magyarországi felhasználótáborát, a fejlettebb mobileszközök további terjedésével azonban erős növekedés várható.

Már most komoly tényezőnek számítanak a közösségi vásárlások, melyek során nagyon nagy arányú, 30-50 százalékos kedvezményt kapnak azok a vásárlók, akik egy adott terméket vagy szolgáltatást nagy tömegben vásárolnak meg. Marketingszempontból ennek a szolgáltatásnak az előnye az, hogy a közösségi térben könnyen lehet aktivizálni az embereket és új tagokat gyűjteni.

Szintén robbanás előtt ál a táblagépek piaca, amely új felhasználási módokat, szokásokat, s ezzel új üzleti lehetőségeket teremt. Ezen eszközök révén a userek kezébe új csatornák kerülnek, s egészen máshogyan fognak hozzáállni a tartalomfogyasztáshoz, hiszen bármikor bárhová magukkal vihetik alkalmazásaikat, adataikat.

E trendek sajátossága, hogy főleg külföldről, elsősorban pedig az USA-ból érkeznek hazánkba. Ezért némi fenntartással kell kezelni a piaci történéseket, hiszen nem minden másolható, máshol mások a szokások, a technológia. A szakember példaként említette a Twitter mikroblog-szolgáltatót, melynek globális szinten 200 millió felhasználója van, ami még a legnépszerűbb közösségi oldalnak számító Facebook 660 milliójával is összevethető. Magyarországon azonban a Twitter mintegy hetvenezer felhasználója áll szemben a Facebook hárommilliónál is több userével.

A trendek következményeként az internethasználat egyrészt nagyon személyessé válik, másrészt az online és offline határa elmosódik - egy óriásplakát például ma már telefonunkra is küldhet információkat. Ez persze adatkezelési problémákat is felvet, a Google AdWords-höz hasonló rendszerek néha már többet tudnak rólunk, mint mi magunk. Fontos azonban, hogy az újdonságok nem okozzák a régi módszerek halálát, egymás mellett fognak létezni, s így meg kell tanulni őket együtt használni. Emiatt is nagyon fontos a tervezés, a mérés és az ezeken alapuló kísérletezés.




Kapcsolódó cikkek:

További hírek:




Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!