Megvannak a média legbefolyásosabb emberei
2012-05-09 07:55 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]
Ötödik alkalommal is Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgatója került a Marketing&Média kommunikációs szaklap által összeállított, "Top 50 - A legbefolyásosabb emberek a magyar médiaiparban" lista élére.
A lista közel negyede kicserélődött az egy évvel korábbihoz képest, ami azt mutatja, hogy jelentős változások zajlottak a hazai médiaiparban a tavalyi évben. A listán csökkent a médiavállalatok vezetőinek aránya, miközben előretörtek az ügynökségek és a közterületi hirdetési cégek első emberei. A főszerkesztők száma is tovább csökkent, a rádiós piac pedig a megszokott módon csak közvetetten képviselteti magát a top 50-ben.
Az első tíz
Miközben a teljes lista közel negyede cserélődött, az első tíz helyezett - két szereplő kivételével - viszonylag stabil maradt. A "Top 50 - A legbefolyásosabb emberek a magyar médiaiparban" összeállítás első tíz helyezettje közül a legtöbben, szám szerint hárman az RTL Klubot képviselik. A Marketing&Média toplistáját Dirk Gerkens már évek óta vezet, Vidus Gabriella és Kolosi Péter pedig javítottak a korábbi helyezésükön, idén még előrébb kerültek az élbolyban. Mellettük a televíziós piacot a TV2 vezérigazgatója, az előkelő második helyet idén is stabilan birtokló Simon Zsolt képviseli. A kiadóvállalatok mesterhármasát az élbolyban idén is Bayer Jószef (Axel Springer), Mihók Attila (Ringier) és Szabó György (Sanoma Media Budapest) alkotják. Érdekesség, hogy pontazonosság miatt a 2012-es listában Szabó György és Kolosi Péter egyaránt a 8. helyet szerezte meg. Idén az első tízből éppen kimaradt Szalai Annamária (NMHH), Rákosi Tamás (IKO-csoport) viszont egészen a 47. helyig csúszott vissza a tavalyi évhez képest. A top 10-be került ugyanakkor Simicska Lajos, aki a közterületi hirdetői piac egyik meghatározó szereplőjének számít, s közvetve érdekeltséggel rendelkezik egy műsorgyártó cégben is. A jó helyezését viszont nem pusztán ezeknek, hanem médiapiaci, üzleti és politikai kapcsolatrendszerének is köszönheti. Az ügynökségeket erősítve a harmadik helyezett Somlói Zsolt (MindShare) mellett 2012-ben az első 10 közé került Németh Béla, az Initiative Media vezetője.
Újra a listán
Az idei 50-es összeállításban van három olyan szereplő, akik a korábbi években már megfordultak a top 50-ben. Heal Edina még 2009-ben a Sláger Rádió vezérigazgatójaként verekedte be magát a listára, ám a rádió megszűnésével ki is került. 2010-ben átvette a Google Magyarország irányítását, ami mostanra repítette vissza a 20. helyre. Somlyai Dóra a Mol-csoport kommunikációs igazgatójaként 2010-ben már szereplője volt a top 50-nek, s tavaly sem hiányzott sok ahhoz, hogy bent maradhasson. Szintén visszatérőnek számít Hajós Katalin, az Aegis médiaügynökség első embere is, aki még a 2008-as legelső körben jutott be és Somlyaihoz hasonlóan eddig is közel állt a visszatéréshez. Csermely Ákos már többször közel járt a top 50-hez: az elmúlt két évben rendre az 51. helyen végzett, idén a konferenciaszervező szakember a lista 48. helyén debütált.
A legbefolyásosabb kimaradtak
A kimaradók közül a legtöbb Top 50-es tagsággal Borókai Gábor büszkélkedhet. A Heti Válasz főszerkesztője 2008-ban az 56. lett, 2009-ben 44. volt listánkon, majd egy évre rá a 23. helyre futott be, ezúttal pedig az 52. helyet szerezte meg, A CEMP igazgatótanácsának tagja alig maradt le az ötvenedik helyen álló Murányi Marcelltől, a Blikk főszerkesztőjétől. Ugyancsak korábbi listás helyezését cserélte fel a kimaradó státuszra Teszári Zoltán, az RCS&RDS tulajdonos-elnöke, a Digi Kft. tulajdonos-ügyvezetője, aki korábban kétszer is helyet kapott a Top 50-ben.