mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Hogyan tévézünk? Szegmentációs kutatás a magyar tévénézői típusokról
2012-12-10 16:16 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

A magyar tévézők csaknem negyede gyakorlatilag függőnek mondható, másik negyede túlnyomórészt késő este ül a készüléke elé, egyötöde pedig viszonylag keveset néz országos kereskedelmi csatornákat.

A Nielsen Közönségmérés megvizsgálta, hogyan tagolódnak tévénézési szokásaik alapján a legalább 4 éves, tévés háztartásban élő személyek. A szegmentáció alapját az képezte, hogy mennyit televízióznak, az egyes csatornatípusokat milyen arányban fogyasztják, melyik naptípusban, illetve napszakokban teszik ezt. A 2012. májusi műsorfogyasztás alapján hat nézői csoport rajzolódik ki. Az így kialakult csoportokat azon tévénézési szokásaik alapján neveztük el, amelyben a leginkább különböznek a többi csoporttól.

A "kereskedelmi tévéző 1. csoport" az átlagnál többet tévézik (301 perc/nap), átlagosan 5, de ideje túlnyomó többségében mindössze 3 csatornát néz annak ellenére, hogy egy részüknek ennél több is rendelkezésére állna. Ebből adódóan egy csatornára átlagosan viszonylag sok időt fordít (78 perc/nap). A legnagyobb arányban az egyik országos kereskedelmi csatornát, a másikat az országos aránynak megfelelően, s e mellett a köztévéket az átlagnál nagyobb - 14%-os - arányban fogyasztja. E csoport tagjai kábelcsatornákat alig néznek. Bár minden csoportra igaz, hogy többet televíziózik hétköznap, mint hétvégén, de náluk a legmagasabb a hétköznapi tévézés aránya a hétvégihez képest.

A "kereskedelmi tévéző 2. csoport" abban tér el az előzőtől, hogy tévénézési idejének közel 60%-át a másik kereskedelmi csatornán tölti. A napi átlagos tévénézési ideje alacsonyabb (230 perc/nap), de az előzőhöz hasonlóan átlagosan 5, modálisan 3 csatornát néz. Az emberekre általában jellemző, hogy este tévéznek a legtöbbet, de erre a csoportra ez különösen igaz, tévénézésük közel kétharmada esik erre az időszakra.

A "kábeltévé-orientált, gyerekcsatornákat preferálók" csoportja tölt a legkevesebb időt tévénézéssel. (161 perc/nap). Nem néz nagyon sok csatornát, (átlagosan 7 nézett csatorna), de itt a kábelcsatornáké a főszerep. A két országos kereskedelmi csatornát együttesen mindössze 13%-os arányban nézte. A gyerekcsatornák mellett - amelyet a csatornatípusok közül a legnagyobb arányban fogyasztja - magas a DVD- vagy videónézéssel töltött idő, és az úgynevezett egyéb tévénézés, amely magában foglalja a helyi vagy idegen nyelvű adók nézését, illetve az időben késleltetett tévénézést is. Relatíve sokat néz ismeretterjesztő és zenei csatornákat is. Természetesen fogyaszt szórakoztató tartalmat és filmcsatornákat is, de ez utóbbiakat az országos átlag alatti, illetve annak megfelelő arányban. A tévénézésének több mint fele hétvégén történik, és részben ebből adódóan magas a napközbeni tévézés aránya.

A "köztévézők, esti hírfogyasztók" csoportjában a legmagasabb a közszolgálati tévécsatornákra fordított idő a teljes tévénézésen belül, a tévénézés egyötödét e csatornákkal töltik. Emellett az átlagnál magasabb a hírcsatornákra fordított idő is. Néznek országos kereskedelmi adókat is, de az átlagnál kevesebbet (28%), és szórakoztató vagy filmcsatornákat is az átlagnak megfelelően. Náluk a legnagyobb az esti tévénézés aránya: a tévézésük közel háromnegyede a 18:30 és 23:59 közötti idősávba esik.

A "sokcsatornás tévéfüggők" szinte egész nap tévéznek. Átlagos tévénézési idejük közel 8 óra naponta (472 perc/nap). Nagyon sokféle magyar nyelvű csatornát néznek, átlagosan 15 csatornát fogyasztanak. A kábelcsatornák közül elsősorban a szórakoztató, film-, ismeretterjesztő és hírcsatornákat keresik. Tévézésük kisebb része (42%) esik az esti idősávba.

Szűk csoportot jelentenek az "otthon nem tévézők", akik a vizsgált időszakban nem ültek otthonukban a készülék elé. Ők elsősorban nagyobb családban élő, otthonuktól feltehetően távol tanuló vagy dolgozó fiatalokból állnak, akik kevés időt töltenek otthon.

A kutatásról

Az elemzés a Nielsen Közönségmérés nézettségi adatbázisa alapján készült, a 2012. április 23. és május 20. közötti időszakra vonatkozóan.A kutatás során vizsgált csatornatípusok: országos kereskedelmi csatornák egyenként, közszolgálati csatornák, szórakoztató csatornák, életmód-csatornák, filmcsatornák, gyermekcsatornák, hírcsatornák, sportcsatornák, tudományos-ismeretterjesztő csatornák, zenei csatornák, DVD-/videónézés, egyéb tévénézés. A kutatók négy napszakot különítettek el: a reggel idősáv 6 és 9 óra közöttre, a délelőtti 9-14 órára, a délutáni kettő és fél hét közöttre, az esti az éjfélig tartó időszakra értendő.


Kapcsolódó cikkek:

További hírek:


Mikor olvasott utoljára (papíralapú) könyvet?

Most is olvasok.

Egy hete.

Egy hónapja.

Néhány hónapja.

Egy éve, vagy régebben.

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!