mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Maczelka Márk
Maczelka Márk
SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft.
kommunikációs vezető


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
A tévé helye a lakásban
2014-01-07 15:24 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

A tévékészülék legnépszerűbb helye a hálószoba, a legtöbb időt is ebben a helyiségben fordítjuk tévézésre - derül ki a Nielsen Közönségmérés 2013. októberi adataiból.



Magyarországon a televízióval rendelkező háztartások felében több televíziókészülék is volt 2013 októberében. A Nielsen Közönségmérés a tévékészülékek egyedi jellemzőit tartalmazó adatbázis segítségével megvizsgálta a tévé lakáson belüli elhelyezését és a nézői viselkedést a lakás különböző helyiségei szerint.

A napi tévénézés megoszlása helyiségenként

A teljes népesség a tévézésre fordított idő felét meghaladó részben a hálószobában található készüléket nézte, a napi átlag 277 percnyi tévénézési időből 145 percet töltöttek ezzel 2013 októberében. A nappaliban található tévékre egy nap átlagosan 108 perc jutott, a gyerekszobai tévére 12, a konyhában levő készülékre 9, míg a lakás egyéb helyiségeiben található tévékre mindössze 3 perc.

A 4-17 évesek a televíziózásra fordított napi 191 percük egynegyedét töltötték a gyerekszobai tévé előtt, ennél több idő jutott mind a nappaliban, mind a hálószobában találhatók nézésére.

A kereskedelmi szempontból kiemelt 18-49 éves korosztály napi közel 4 órás televíziónézési idejének megoszlása helyiségek szerint a teljes népességéhez hasonló; a tévénézéssel töltött idejük 52 százaléka a hálószobában, 41 százaléka a nappaliban és 4 százaléka a gyerekszobában található készülék előtt telt.

Az 50 év felettiek napi 6 órát fordítottak tévénézésre októberben, ebből az időből az átlagosnál nagyobb részt töltöttek el a hálószobában illetve a konyhában, és viszonylag kisebb részt a nappaliban.


A televíziókészülékek helye a lakásban

A teljes népesség körében a tévékészülék legnépszerűbb helye a hálószoba. 2013. október végén a televíziós háztartásban élő népesség 71 százaléka rendelkezett tévével a hálószobában, míg a nappaliban 54 százalék, a gyerekszobában 17, a konyhában pedig 9.

Az egy tévés háztartásokban élők felénél az egyetlen tévé a nappaliban volt, 48 százaléknál pedig a hálószobában. A több tévés háztartásban élők túlnyomó többségénél, 86 százalékánál az egyik tévé a hálószobában volt. 56 százaléka rendelkezett tévével a nappaliban, 27 százaléka a gyerekszobában, 15 százaléka a konyhában, 5 százalék pedig más helyiségben.

Az 50 év felettiek a fiatalabb generációkhoz képest nagyobb arányban helyeztek el tévékészüléket a hálószobában és kisebb arányban a nappaliban. Érthető okokból éppen a gyerekszobai tévék elterjedtsége mutatja a legnagyobb különbséget életkor szerint: míg a 4-17 évesek 41 százaléka él olyan háztartásban, ahol van tévé a gyerekszobában. A másik két korcsoport esetében ez az arány jóval alacsonyabb, a 18-49 évesek 20 százaléka, míg az 50 év felettieknek csupán 4 százaléka él olyan lakásban, ahol van gyerekszoba és abban TV is található. A konyhában főként az 50 felettiek tartanak televíziót, azonban körükben sem meghatározó mértékben, mindössze 11 százalékos arányban gyarapítja tévékészülék a konyhai felszerelések listáját.


Napi elérés helyiségenként

A hálószobában tévével rendelkezők több mint 60 százaléka be is kapcsolta a készüléket naponta legalább egy percre, és a nappaliban elhelyezett tévék napi elérése is hasonlóan alakult. A gyerekszobában televízióval rendelkezők 29 százaléka használta az itt levő készüléket napi jelleggel, a konyhai készülék esetében pedig 44 százalékos ez az arány.

Az egy tévés háztartásban élők 83 százaléka kapcsolta be egy átlagos nap legalább egy percre a tévét, amennyiben az a hálószobában volt, és 76 százaléka akkor, ha a nappaliban volt a készülék. A több tévés háztartásban élők 53 százaléka használta a hálószobában levő tévéjét, 55 százaléka a nappaliban található készüléket, 28 százaléka a gyerekszobai tévét és 42 százaléka a konyhában lévőt.

A gyerekszobában tévével rendelkező 4-17 évesek fele nézte az itt található készüléket legalább egy percig egy átlagos napon. Ennél valamivel magasabb, 54 százalék azon gyerekek aránya, akik használták a nappaliban levő tévét egy átlagos napon.

A 18-49 évesek 57-57 százalékban néztek tévét a hálószobában, illetve a nappaliban, feltéve hogy rendelkeztek tévékészülékkel az adott helyiségben. A gyerekszobai tévét naponta 20 százalék, a konyhában levőt pedig 29 százalék kapcsolta be legalább egy percre.

Az 50 év felettiek több mint 70 százaléka nézte naponta a hálószobai, illetve a nappaliban lévő tévét. Aki tartott tévét a konyhában, azok nagy része, 63 százaléka használta is a készüléket naponta. A gyerekszobai tévét azonban az idősebb korosztály azon tagjai sem nézték intenzíven, akiknek lett volna erre lehetőségük: mindössze 10 százalékuk nézett bele legalább egy percre a gyerekszobai tévén futó programba.


Napi nézett idő helyiségenként

A teljes népesség egy átlagos napon 204 percet töltött a hálószobai, és majdnem ugyanennyit, 202 percet a nappaliban található tévé előtt. A gyerekszobainak a nézésére 68 percet, a konyhában levő tévére pedig 93 percet fordítottak azok, akiknél volt készülék az adott helyiségben.

Az egy tévés háztartásban élők hosszabb ideig, 327 percig nézték a televíziót, ha az a hálószobában volt, mint azok, akik a nappaliban helyezték el a készüléket. Ez utóbbi esetben 279 perc volt a nézett idő napi átlaga.

A több tévés háztartásban élők a hálószobában átlagosan napi 159 percet tévéztek, a nappaliban 163-at, a gyerekszobában 62 percet, a konyhában pedig 85-öt, minden esetben feltéve, hogy volt az adott helyiségben tévé.

A lakás különböző helyiségeiben történő napi nézési időt korcsoport szerint nézve látható, hogy a 4-17 évesek a nappaliban lévő tévé nézésével töltik el a legtöbb időt, naponta átlagosan 135 percet; közel 20 perccel többet, mint a gyerekszobában található előtt. A konyhában keveset, napi fél órát sem televízióztak azon fiatalok, akiknél egyébként van konyhai készülék.
A 18-49 évesek napi 172 percet tévéztek a hálószobában, a nappaliban pedig közel ugyanennyit, 170 percet. A korcsoport azon tagjai, akiknél volt a gyerekszobában televízió, átlagosan háromnegyed órát használták azt, a konyhában lévő készüléket pedig napi 52 percet nézték.

Az 50 év felettiek több mint 4 és fél órát töltöttek a hálószobában levő készülék előtt és ugyanez a nappaliban történő tévénézésről is megállapítható. Az 50 év felettiek a konyhában lévő tévét naponta 145 percig nézték is, ám a gyerekszobában található készülék nézésére csak napi 18 perc jutott.


Csatornacsoportok közönségaránya

2013 októberében a teljes népesség televízió-nézésre fordított idejéből 30 százalék volt az országos kereskedelmi adók részesedése. Az általános szórakoztató csatornák közönségaránya összesen 17 százalék, a közszolgálati adóké 14, a filmcsatornáké kilenc, a gyerekcsatornáké öt százalék volt. A tévénézési idő fennmaradó részén a többi tematikus csatorna osztozott. A DVD-re, videóra, vagy videojátékra fordított idő a teljes tévénézési idő három százalékát tette ki, az egyéb tévéhasználat pedig hetet.

A csatornapreferenciákat helyiségenként vizsgálva megállapítató, hogy a gyerekszobai tévéhasználat tér el leginkább az átlagtól. A vizsgált időszakban a gyerekszobai tévéfogyasztás bő egynegyedét tette ki a gyerekcsatornák műsora. Az átlagnál valamivel magasabb még az országos kereskedelmi csatornák fogyasztása, valamint a DVD, videó és videojáték aránya a gyerekszobai tévézésen belül. A film- és közszolgálati csatornák ezzel szemben a gyerekszobai tévéhasználaton belül átlag alatt részesednek.

A két - tévézés szempontjából legjelentősebb helyiség - a nappali és a hálószoba esetében nem térnek el jelentősen a csatornapreferenciák az átlagtól. A konyhai tévénézésben az átlagnál nagyobb, 24 százalékos részt képvisel az általános szórakoztató csatornák fogyasztása, de említésre méltóan magas a közszolgálati- és hírcsatornák nézésére fordított idő aránya is.



Kapcsolódó cikkek:

További hírek:


2020-ban milyen hatással lehet a hazai médiaköltésekre a járvány?

Több mint 5%-kal növekszik 2019-hez képest.

Körülbelül a 2019-es szinten marad.

Több mint 5%-kal csökken 2019-hez képest.

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!