mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
dr. Bíró Péter
dr. Bíró Péter
Marketing tanácsadó, oktató, igazságügyi szakértő


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Egyre nagyobb az igény a sporthírekre
2014-04-22 14:43 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

A Nézőpont Intézet hat televíziós csatorna esti fő híradóit vizsgálta meg. Bekerült a vizsgált csatornák közé a HírTV és az ATV is. Az elemzésben új kategóriaként jelent meg a sporthír, az egyre nagyobb igény miatt.

2014 első negyedévében összesen 11 648 tudósítás hangzott el a hat vizsgált csatorna esti hírműsorában; a legtöbb tudósítás március hónapban jelent meg, szám szerint 4081darab. A híradók összesített időtartama a negyedév során 326 és fél óra volt, melyből az elemzett televíziók közül a TV2 tette ki a legnagyobb részt 92 óra 30 perccel. A híraktivitás januárban volt a legalacsonyabb, ekkor átlagosan egy napra 125,8 hír jutott, míg a legmagasabb, 131,6 darab márciusban volt, de nem sokkal maradt el ettől a februári érték sem a 131 átlagos darabszámmal.


A tavalyi év negyedéveihez hasonlóan ismét a TV2 hírműsora rendelkezett a leghosszabb műsoridővel. A csatorna a negyedik negyedévhez viszonyítva több mint 7 órával, 92 és fél órára növelte az összesített műsoridejét. Fontos kiemelni, hogy a csatorna műsorában a korábbi időszakokat figyelembe véve folyamatosan és jelentősen emelkedett az esti híradó teljes időtartama. A Tények teljes műsorideje nagyságrendileg 6 óra 10 perccel tartott tovább az előző negyedévhez képest, ami összesítve 63 óra 5 percet jelentett.

Az RTL Klub hírműsorának összesített hossza is emelkedett, bár kisebb mértékben, mint a kereskedelmi versenytársa esetében. A közszolgálati csatornák közül az M1 híradójának műsorideje, valamivel több mint másfél órával, 56 óra 27 percre nőtt. Az adó erős emelkedése az M1-hez képest az előző negyedévben mért közel 2 óráról, 6 és fél órára növelte a különbséget. A Duna Televízió hírműsorainak hosszúsága az előző negyedéves emelkedést követően 2014 első három hónapjában körülbelül másfél órával csökkent, végül 33 óra 12 percet tett ki. A két új vizsgált hírcsatorna közül a HírTV sugározta a hosszabb hírműsort 42 óra 18 perccel, megelőzve az ATV híradóját, mely 38 óra 55 perc hosszúságú volt, ami a második legrövidebb műsoridő a Duna Televízió után.


Az M1 az előző negyedévben többször megelőzte híradója műsoridejével az RTL Klubot, de 2014 első három hónapjában megváltozott sorrend szerint már egyértelműen a kereskedelmi adó készítette a hosszabb adást. A TV2 fölénye minden hónapban kimagasló, a Tények márciusban volt a leghosszabb: 32 óra 21 perc. A Duna Televízió hírműsora minden vizsgált hónapban a legrövidebb volt.


A következő ábra az esti híradókban elhangzott tudósítások számának alakulását mutatja havi bontásban. A TV2 híradójában, míg januárban 934 tudósítás jelent meg, addig márciusban - a tavaly január óta eltelt időszak eddigi legmagasabb értékére - 966 darabra emelkedett ez a mutató. A negyedévet összesítve a csatorna híradójában a tudósítások száma a tavalyi év utolsó negyedévéhez képest 2640 darabról 2789 darabra emelkedett. Az RTL Klub műsorában az első negyedév során 2247 eseményről számoltak be, az M1 esti híradójában 2098 tudósítás hangzott el.

Összehasonlításképpen: az előző negyedévben a két csatorna között is csupán 141 darab volt a különbség a tudósítások számában, tehát szinte semmilyen elmozdulás nem tapasztalható a csatornák viszonyában. Ugyanakkor a teljes negyedévet tekintve mindkét csatorna esetében nőtt a hírek száma a tavalyi negyedik negyedévvel összevetve - hasonlóan a Duna Televízió műsorához. A Duna Televízió összesen 1432 eseményről számolt be, ami 80 darabbal több, mint tavaly október és december között. A két hírtelevízió közül januárban és februárban egyértelműen a HírTV adott nagyobb teret a tudósításoknak. Kivételt képez a március, amikor az ATV közölt több tudósítást.


A hat vizsgált híradóban megjelent tudósításokat a negyedév során összesen 11 kategóriába lett sorolva. Új kategóriaként szerepelnek a sporthírek, hiszen a vizsgált időszakban erősen megjelentek a napirenden.

2014 első negyedévében a vizsgált csatornák hírműsoraiban összesen 4857 magyar vonatkozású politikai hír jelent meg, amely az összes tudósítás 41,7 százalékát tette ki. A politikai híraktivitás a kampány kezdetével jelentősen megnőtt. Amíg januárban a tudósítások csupán 34,3 százaléka volt politikai tartalmú, februárban ez az arány már 44,2 százalékra, márciusban pedig 46,5 százalékra emelkedett.

A balesetekkel és bűnügyekkel foglalkozó hírek az előző év negyedéveihez hasonlóan, 2014 első három hónapjában szintén a TV2 Tények című műsorában kapták a legnagyobb teret. A bajtematikába tartozó hírek száma az előző negyedévhez képest 1130 darabról 1295 darabra nőtt, aminek eredményeképpen a csatorna híradójában megjelent tudósítások közel fele (46,4 százaléka) tartozott ebbe a kategóriába. A balesetek és bűnügyek aránya az RTL Klubon szintén magas, 28,3 százalékos arányt képviselt. A közszolgálati médiumok lényegesen kisebb mértékben engedtek teret a bajtematikának, a vizsgált csatornák közül a Duna Televízióban volt a legalacsonyabb ezen hírek aránya, 2,3 százalékban. Az M1 esti híradójában szintén alacsony, 5,7 százalékos volt a bajtematika aránya. A HírTV Híradó21 című műsorában e témakör az összes elhangzó tudósítás 10,6 százalékát, az ATV híradójában pedig 9,8 százalékát tette ki.

A bulvárhírek aránya az RTL Klub híradójában volt a legmagasabb, 10,1 százalékkal, míg a TV2 6,3 százalékban engedet teret a témakörnek. Kijelenthető, hogy a bulvárhírek tekintetében fordulat történt a két kereskedelmi csatorna között, hiszen tavaly még minden negyedévben a TV2-n volt magasabb a bulvár hírek aránya. A többi csatornán kevesebb alkalommal találkozhatott a néző bulvárral. A téma megjelenési aránya az ATV híradójában volt a harmadik legmagasabb, 2,7 százalék. Az M1 és a Duna Televízió ugyanezen arányszáma 1,4 százalék és 1,3 százalék volt. A legalacsonyabb értéket e mutató esetében a HírTV hozta, ahol az esti híradó csupán 6 alkalommal számolt be bulvár jellegű témáról, 0,4 százalékban.


Az előző negyedévekhez hasonlóan elemzésünknek ismét kiemelt kategóriája a kulturális hírek csoportja. A kereskedelmi és közszolgálati csatornák közel hasonló mértékben adtak teret kulturális híreknek. A kategóriában a Duna Televízió szerzett vezetést 2,9 százalékkal. Alig maradt el ettől a közszolgálati csatornától az RTL Klub és az M1 2,8-2,8 százalékos mutatója. A TV2 műsorában a kulturális hírek aránya 2,7 százalék volt. Az ATV híradójában 0,6 százalékos, a HírTV adásában 0,4 százalékos részt képviseltek a kulturális tudósítások.

A legnagyobb mértékben nem magyar vonatkozású külföldi hírekkel az ATV foglalkozott. A hírcsatorna tudósításainak 18,4 százaléka tartozott ehhez a kategóriához. Szintén magas, 16,9 százalék volt ez az arányszám a HírTV Híradó21 című műsorában is. A hírcsatornákat követően az RTL Klub híradója foglalkozott külföldi eseményekkel leginkább, tudósításainak 12,9 százalékában. A TV2 esti híradójában ez a mutató 10,3 százalék volt az első negyedévben. A közszolgálati csatornák közül a Duna Televízión volt a magasabb ez a mutató 11 százalékkal, míg az M1-en pedig a vizsgált médiumok közül a legalacsonyabb, 8,4 százalékos arányszám alakult ki.

A sporthírek tekintetében a HírTV kimagasló eredményt mutatott azzal, hogy hírműsorában közvetlenül elhangzó tudósítások 9,4 százalékában számolt be sporteseményekről. A többi csatorna közül az RTL Klub 2,1 százalékos, az ATV 1,8 százalékos, a TV2 1,1 százalékos, az M1 0,9 százalékos és a Duna Televízió 0,6 százalékos1 arányszámmal rendelkezett ebben a kategóriában.


Kapcsolódó cikkek:

További hírek:




Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!