mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Dr. Eszes Tamás, főiskolai tanár...
Dr. Eszes István
Budapesti Gazdasági Főiskola
főiskolai tanár


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Még mennyi ideje van Facebooknak?
2014-07-18 09:10 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

Az Online Marketing Akadémia alapítói Fehér Márton és Gombos Zsolt tegnap tartottak előadást a Facebook, mint üzleti vállalkozás jövőjéről. Felvetült a kérdés többek között, hogy meddig élhet túl a közösségi oldal.

A téma apropóját az IWIW bezárása adta. Vajon a legnagyobb közösségi oldal is erre a sorsra jut? Ha igen, akkor várhatóan ez mikor következik be? Egy üzleti vállalkozást főleg az érdekel, hogy mekkora hangsúlyt érdemes a Facebook kommunikációra fordítani, hogy a befektetett tőke ne legyen ablakon kidobott pénz.

A Facebook illúziója

A közösségi oldal térhódítása Magyarországon 2009 körül vette kezdetét, majd egy éven belül beérte az IWIW-et. A magyar site mindeközben évek óta stagnáló számokat hozott. Az amerikai közösségi site ezt követően meglódult hazánkban is egészen tavalyig, amikor a weboldal is stagnálni kezdett.

Ellenben akárhogy is nézzük a Facebook kommunikáció a legköltséghatékonyabb mód nagy elérésre. Jelenleg Magyarországon közel ötmillió regisztrált tagja van az oldalnak, ebből pedig 3,8 millió aktívan használja is azt. Annak ellenére, hogy Mark Zuckerberg közel másfél éve úgy döntött, hogy tőzsdére viszi a céget, és az ingyenes elérés minimalizálódott, mégis még mindig jobban jövünk ki egy, az oldalon lefolytatott online marketing kampánnyal, mint egy televízióssal. Az ingyenesen elért felhasználók száma 5-20 százalékra tehető, a további 80-95 százaléknyi követőt csak pénzért lehet elérni, így a Facebook, mint ingyenes közösségi média marketing eszköz, mára illúzió.

A függőség kiszolgáltatottá tesz

A Facebook kommunikáció fizetőssé tétele főleg azoknak okoz fejtörést, akik saját weboldalukat is feladták a közösségi oldalon való elérésért cserébe. Azok a cégek, akik még négy éve rendkívül jó eredménnyel tudtak potenciális ügyfeleket elérni, és 100 ezrei, illetve milliói nyugszanak a közösségi oldal büdzséjében, a médiafelület fizetőssé tétele után kénytelenek átgondolni a kommunikációs stratégiájukat.

Három lehetséges út:
 
  • Elfogadja a vállat vezetése, hogy a költségek növekedése miatt csökken a profitja,
  • vagy árat emel, és ezeket a költségeket a vásárlókkal fizetteti meg,
  • vagy költséget optimalizál.

Az optimalizáció választásánál Gombos Zsolt azt vetette fel, hogy elsősorban a függőségi viszonyon kell lazítani. Véleménye szerint a kommunikációt nem lehet úgy optimalizálni, ha egyetlen csatornától függünk, ráadásul olyantól, amire gyakorlatilag semmilyen ráhatásunk nincs. A Facebook szinte monopol helyzetének köszönhetően megteheti, hogy naponta-hetente változtatja a szabályokat, amit előszeretettel meg is tesz.

Mi a megoldás?

Első és legfontosabb lépcsőfok, hogy érdemes bővíteni a kommunikációs csatornák használatát, és ne kizárólag a Facebook legyen az egyetlen platform a követőkkel való kapcsolattartásra, mert ez csak tovább növeli a kiszolgáltatottságot. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy fel kell adni a Facebook üzleti oldalt, hanem alternatívákban érdemes gondolkodni. A közösségi oldalon fenntartott üzleti site feladata lehetne, hogy az ott megszerzett követőket átvezesse a vállalkozás weboldalára.

Hazánkban még gyerekcipőben jár a céges blog, amivel szintén könnyen a vállalat honlapjára lehet terelni a látogatókat. Emellett ezen írások, vagy épp az olvasóktól származó hozzászólások növelik a honlap értékét, amely által a weboldal is megtalálhatóbb lesz a keresőben.

Már megint a Big Data

Az egyik nemzetközi konferencián Mathias Döpfner, az Axel Springer AG elnöke fogalmazott úgy, hogy "az adat lesz a jövő kőolaja". A látogatók átvezetése mellett érdemes azoknak az email címéből is betárazni, hiszen így egy értékes adatbázis építhető. Az email marketing és a remarketing segítségével gyorsan professzionálisan szegmentált adatbázis építhető, mely segítségével az egyszeri látogatók precíz újracélzása lehetséges.

Még mennyi ideje van hátra a Facebooknak?

Hogy mikor éri utol a közösségi oldalt a vég, azt még senki sem látja előre, viszont a fenti alternatív csatornák, bástyák kiépítésével a vállalkozások számára mindegy is. Hiszen a site esetleges bukása, nem fogja megrengetni az önálló adatbázissal és kommunikációs csatornával rendelkező cégeket.


Szabó Zsuzsanna


Kapcsolódó cikkek:

További hírek:




Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!