Ki a hibás a felhasználói adblocking-ért?
2016-09-28 10:01 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]
Az Internet Hungary első napjának estéjén több előadás és fórum is foglalkozott a reklámblokkolás témájával.
Az IAB Hungary elnöke és a Hasznalatauto.hu vezetője, Novák Péter szerint a felelősség megoszlik, a piac szereplői - ügyfelek, médiaügynökségek, - tulajdonosok - valamennyien hibáztathatók, s a reklámblokkolás tulajdonképpen évekkel korábban sejthető, előre-jelezhető volt. Úgy véli, az adblocking nem a digitális média problémája, hanem az egész reklámpiacé, a megoldás pedig a felhasználók számára zavaró formátumok megszüntetése lenne.
A konferencia éjszakába nyúló kerekasztal beszélgetése arról (is) szólt, hogyan lehetne a reklámkerülőket és -blokkolókat meggyőzni, hogy megváltoztassák a döntésüket. A beszélgetésen a CEMP, a Mediaworks, a CM Sales, a Vodafone, az Initiative és a Ringier Axel Springer (RAS) képviselői vettek részt.
Az IAB Hungary alelnöke és a CEMP Sales House vezetője, Ziegler Gábor szerint okok megértése fontos, hiszen nem csak a hirdetések lassítják a weboldalakat, hanem a site-ok felépítése is. Az IAB adatai szerint a hazai webes forgalom 13,5% százalékán blokkolják a reklámokat. Terveik közt szerepel felmérés készítése a reklámblokkoló felhasználókról.
A Ringier Axel Springer kiadóigazgatója, Hornyacsek Zoltán szerint a fő probléma a hirdetésblokkolással, hogy a kiadók előtt más bevételi források nem igazán vannak. Emlékeztetett, a bild.de az év elején sikeresen csökkentette olvasói körében az adblocker használatot: 23-ról 10%-ra, tartalom letiltással, vagy előfizetői ajánlattal.
Az Initiative Media ügyvezetője, Németh Béla elmondta, támogatják azokat a külföldi kezdeményezéseket, ahol online kiadók együttesen lépnek fel és letiltják a tartalmat azon felhasználók előtt, akik reklámblokkolót használnak. Emellett a soft edukációt tartja követendőnek, amely közli az olvasókkal, hogy a tartalom azért ingyenes, mert annak elkészültét hirdetési bevételekből finanszírozzák.
Baráth Péter, a Vodafone Magyarország márkakommunikációs igazgatója ugyanakkor úgy látja, semmiféle hatékonyság nem várható egy olyan reklámtól, amelynek befogadását szinte kikényszerítik a piaci szereplők az olvasóktól. Véleménye szerint a Y és Z generáció számára felesleges online reklámozni, őket más csatornákon érdemes elérni.
Steff József, a CM Sales kereskedelmi igazgatója azokkal ért egyet, akik szerint az utóbbi években a médiatulajdonosok és -ügynökségek túl agresszív, tolakodó reklámokkal bombázták az olvasókat.
A Mediaworks vezérigazgatója, Rónai Balázs is az edukációban látja a megoldást, üzletet kötne az olvasókkal: elfogadtatná velük a reklámok szükségességét, cserébe kerülné a tolakodó hirdetéseket. Rámutatott, az adblocking probléma is feltárta a kiadói modellek sérülékenységét, egy lábon állását.