mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Vörös Csilla
Vörös Csilla
Nielsen Közönségmérés Kft.
ügyvezető igazgató


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Így kerestek a dalszerzők tavaly
2017-01-18 09:42 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

Tizennyolcezer új dal, 15,5 ezer jogdíjban részesülő szerző és jogutód - az Artisjus közzétette a 2016-ra vonatkozó éves zenepiaci statisztikáját.

Az egyesület 8,6 milliárd forint jogdíjat osztott szét a dalok, zeneművek alkotói (és jogutódjaik) között.

Az Artisjus a zeneszerzők és szövegírók közös jogkezelőjeként hatalmas zenei adatbázist gondoz, és minden évben több millió elhangzási adatot vizsgál meg. A zeneművek lejátszását felhasználási csatornánként méri - rádió, televízió, élőzenés rendezvények, hangfelvételek, online zenehallgatás - majd ezek alapján végzi el a jogdíjfelosztást.

Négy évnyi zene hangzott el tavaly

Az Artisjus 558 444 különböző zenemű (dal, szám) elhangzását azonosította be és dolgozta fel 2016-ban; ha mindezt egyhuzamban játszanánk le, 4 éven keresztül zenét hallgatnánk éjjel-nappal. Az elhangzások után járó jogdíjakat az Artisjus kifizette a jogosultaknak - így összesen 8,627 milliárd forintot osztott fel a dalok, zeneművek szerzői, illetve a jogutódok részére.

2016-ban a kifizetések során összesen 15 563 magyar szerző és jogutód részesült jogdíjban.

Bruttó jogdíj összege / hó:
 
  • 1 millió felett (33 fő)
  • 500 000 Ft és 1 millió Ft között (75 fő)
  • 100 000 Ft és 500 000 Ft között (613 fő)
  • 50 000 és 100 000 Ft között (558 fő)
  • 5000 és 50 000 Ft között (3062 fő)
  • 500 és 5000 Ft között (3939 fő)
  • 500 Ft alatt (7283 fő)


A rock'n'roll-t beelőzte az elektronikus zene

A tavalyi évben 18 030 új zeneművet regisztráltak a magyar szerzők az Artisjusnál. Ez a szám közel azonos a tavalyelőtt bejelentett dalok mennyiségével (18 348), de a zeneművek műfajának eloszlási arányában lényegi változások észlelhetőek. Míg a 2015-ös és 2014-es években az electro / dance és a rock műfajok fej-fej mellett haladtak, a tavalyi adatok alapján már új felállás körvonalazódik. 2016-ban a bejelentett új dalok mindössze 11%-a volt rock zene, így a 14%-ot elérő electro / dance stílus leelőzte. Az első helyen még mindig a popzene áll (21%), de az alternatív, a világzenei és a hiphop műfaj is meghatározó, 8-9%-os részesedéssel.

2016-ban regisztrált új zeneművek műfaj szerint:
 
  • 21 % pop
  • 14 % electro / dance
  • 11 % rock
  • 9 % alternatív
  • 8 % klasszikus
  • 8 % world / folk
  • 8 % hiphop
  • 6 % filmzene
  • 3 % jazz
  • 2% latin
  • 2% gyerekzene
  • 8 % egyéb


A regisztrált dalok nemcsak műfaji szempontból mutattak újat, de a szerzők kooperációja terén is. 2016-ban az Ol'Starz 'Óvakodj utókor' című szerzeményénél 20 alkotó működött közre. Közülük az egyik Busa Pista, aki egyébként is kitűnik a magyar könnyűzenei szférában, mivel a tavalyi év folyamán összesen 43 társszerzővel működött együtt különböző zeneművek kapcsán.

Többet hallgatunk magyar szerzőket

Az Artisjus nemcsak a magyar zeneművek felhasználása után járó jogdíjakat, hanem a külföldi szerzőjű művek lejátszásait is számon tartja, és menedzseli a kifizetéseket. Az adatok azt mutatják, hogy a korábbi évek tendenciája folytatódik: egyre nagyobb teret nyer a hazai zene. Már tavalyelőtt is közel hasonló arányban voltak a magyar és a külföldi dalszerzők műveiért járó jogdíjösszegek, 2016-ban viszont egyértelműen a hazai szerzők dalainak oldalára billent a mérleg. Élőzenei lejátszás esetén 60%, a kiadott hangfelvételeken pedig 66% a magyar szerzőjű dalok aránya, ami azt eredményezte, hogy az összes jogdíjkifizetésben a magyar dalok aránya elérte az 52%-ot, míg 2015-ben még csak 49% volt.

Jogdíjnem:
 
  • élőzene: magyar-60%, külföld-40%
  • rádió: magyar-44%, külföld-56%
  • TV: magyar-46%, külföld-54%
  • hangfelvétel: magyar-66%, külföld-34%



Kapcsolódó cikkek:

További hírek:


Ön melyik konferenciát várja a legjobban?

Marketing Summit (2019. szeptember 12-13.)

Internet Hungary (2019. október 1-2.)

Brand Festival (2019. október 18-19.)

Mindegyiket ugyanannyira várom

Egyiket sem várom

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!