mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Pakots Zsolt
Pakots Zsolt
Advenio Zrt., HírTV Zrt., Lánchíd Rádió Kft.
vezérigazgató, gyártási igazgató


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
TV piaci körkép 2018. III. negyedév
2018-10-30 14:26 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

A Nielsen Közönségmérés adatai alapján 2018 harmadik negyedévében a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 20 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely 5 perccel kevesebb, mint egy évvel korábban.

2018 harmadik negyedévében a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 20 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely 5 perccel kevesebb, mint az előző év ugyanezen időszakában. A csökkenés minden korosztályban tapasztalható volt: a 4-17 éves gyerekek tavalyhoz képest 3 perccel, a 18-49 évesek 7 perccel kevesebbet tévéztek egy átlagos napon, míg az 50 felettiek esetében 1 perccel mérséklődött a képernyők előtt töltött idő.

A 18 évnél idősebbek korcsoportjában a tévénézési idő eltérő módon alakult az internethasználat intenzitásának függvényében. Akik jellemzően nem használnak internetet, naponta átlagosan 6 óra 45 percet töltöttek tévénézéssel, ami 9 perccel több, mint egy évvel korábban, átlag életkoruk pedig 62 év volt 2018 harmadik negyedévében. A naponta legfeljebb 1 órát internetező felnőttek 4 óra 51 percet töltöttek a képernyők előtt egy átlagos napon, 8 perccel kevesebbet, mint tavaly, átlag életkoruk pedig 54 év volt. Akik 1-2 órát minden nap eltöltenek a világhálón, naponta átlagosan 3 óra 50 percet fordítottak tévénézésre - 8 perccel csökkentve a tavaly mért tévénézési idejüket, és átlag életkoruk 50 év volt a vizsgált időszakban.

A legintenzívebb internet-felhasználók - akik saját bevallásuk szerint naponta akár 3 óránál is többet böngésznek a neten, legalább ugyanennyi időt a képernyők előtt is eltöltöttek: 3 óra 23 perc volt a napi átlagos tévénézési idejük, ami 47 perccel kevesebb, mint a 4 évnél idősebb, teljes lakosság átlaga, és pontosan megegyezik a tavaly mért értékkel.

Az időeltolásos tévénézésre (Time-shifted Viewing, TSV) alkalmas készülékek, eszközök egyre inkább elterjednek, azonban jellemzően még mindig a sugárzással egy időben szeretünk tévézni. A TSV aránya lassan de biztosan növekszik, és ez a növekedés leginkább az 50 év alatti korosztályokban jellemző. A teljes népesség a napi tévénézéssel töltött idejének 1,4%-át, átlagosan 3,7 percet fordított időben eltolt televíziós tartalom fogyasztására 2018 harmadik negyedévében. A TSV aránya a 18-49 éves korosztályban volt a legmagasabb: az átlagos napi tévénézési idejükhöz további 2%-ot tett hozzá. A 4-17 évesek is alig maradtak el ettől: a tévénézésre fordított idejük 1,9%-át töltötték késleltetett - a sugárzással nem egyidejű - tévés tartalom fogyasztásával. Az 50 év felettieknél a TSV 1,1% volt: éppen annyi, mint egy évvel ezelőtt.

A tematikus csatorna-csoportok nem változtak szignifikánsan 2017 harmadik negyedéhez képest: minden esetben 1 százalékpont alatti változás volt tapasztalható az együttesen elért közönségarányukban. A napi átlagos tévénézési idő felét - 49 százalékát - a szinte minden nézői igényt kielégítő, és legtöbb csatornát (26 db) magában foglaló "általános szórakoztató" csatornák csoportjára fordítottuk. További 10,8% jutott a filmcsatornák nézésére, a hírcsatornák pedig 7,5%-ot mondhattak magukénak. A tévénézésre fordított idő fennmaradó egyharmadán osztozott az összes többi tematikus csoport, köztük az ismeretterjesztő, életmód-, gyerek- és zenecsatornák, valamint a sportcsatornák csoportja is.

A sugárzási időből és műsorfogyasztásból való részesedések az egyes műsortípusok esetében eltérően alakultak. A vizsgált időszakban a mozifilm műsoridőből való részesedése 9,3%-os volt, és ennek felét akciófilmek illetve vígjátékok tették ki. A mozifilm népszerűségét tükrözi az a tény, hogy a műsorfogyasztásból jóval magasabb arányt - 14,9%-ot képviselt, melynek több mint fele (9%) akciófilmekből és vígjátékokból tevődött össze, és a fennmaradó részen osztozott az összes többi filmes műfaj.

A "nem zenés fikció" kategóriájába sorolt műsorok 29,2%-ban részesedtek a sugárzási időből, melynek kétharmadát sorozatok és szappanoperák alkották, a fennmaradó harmad pedig majdnem teljes egészében rajzfilmekből állt. A műsorfogyasztásból a sorozatok és szappanoperák összesen 24,8%-ban részesedtek, tehát tévénézésünk minden negyedik percét rájuk fordítottuk.

A "hírek, aktuálpolitika, gazdaság" tematika a műsoridőből csak igen csekély, mindössze 3,1%-ban részesül, de a tévénézési időnkből jóval többet - 9,2%-ot - töltöttünk el velük, vagyis lényegében ugyanannyit, mint amennyi időt akciófilmekre és vígjátékokra vagy akár szórakoztató műsorokra fordítottunk.

A kereskedelmi reklámok az általános trendeknek megfelelően 13,7%-ot szakítottak ki maguknak a teljes műsoridőből, és lényegében ugyanekkora arányban részesedtek a tévénézési időből is. Ha ehhez hozzátesszük a műsorajánlók 5,9%-os fogyasztási arányát, együttesen már a tévénézési idő ötödét tették ki, ami lényegesen több, mint amennyit mozifilmekkel töltöttünk.

Még több reklámfilm, és még több elért néző

Naponta átlagosan több mint 33 ezer reklámfilm került adásba a Nielsen által szpotszinten vizsgált csatornákon, ami 6 353 db reklámfilmmel több 2017 harmadik negyedévéhez képest. Az egy reklámblokkon belül sugárzott reklámfilmek átlagos száma pedig 9,2-ről 10,2-re nőtt. A növekedés kapcsán fontos hozzátennünk, hogy a szpotszinten mért csatornák száma 63-ról 69-re változott 2017 harmadik negyedévéhez képest, továbbá a tavaly és idén is jelen lévő csatornákon is nőtt a sugárzott reklámok darabszáma.

A reklámfilmek naponta átlagosan 239 ezerrel több nézőhöz jutottak el a 4 évnél idősebb, tévével rendelkező háztartásban élők körében, és így naponta átlagosan 6,37 millió főt értek el legalább egyszer. Az egy főre jutó napi átlagos reklámnézési idő 28-ról 30 percre növekedett, és egy elért néző naponta átlagosan 121 reklámfilmet tekintett meg: hattal többet, mint egy évvel korábban.

A napi fogyasztási cikkek (FMCG termékek) hirdetési rangsorában a nyári - kora őszi trendeknek megfelelően az első helyre a "sör" került, második a "szénsavas üdítő", a harmadik helyen pedig a "kávé" termékosztályának televíziós hirdetései állnak 2018 harmadik negyedéves, teljes népességre vonatkozó összes GRP alapján. (Az FMCG termékek körébe jelen kutatásban a babaápolás, az élelmiszer, az élvezeti cikk, a háztartási cikk és a szépségápolás szektorok tartoznak.)



Kapcsolódó cikkek:

További hírek:


Ön szerint hogyan alakul a magyar reklámpiac 2018-ról 2019-ra?

Több mint 5 százalékkal növekszik 2018-hoz képest

Kevesebb mint 5 százalékkal növekszik 2018-hoz képest

Kevesebb mint 5 százalékkal csökken 2018-hoz képest

Több mint 5 százalékkal csökken 2018-hoz képest

Körülbelül a 2018-as szinten marad

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!