mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Hauk Zoltán
Hauk Zoltán
HEROE
elnök


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Mikor ajándékoz a magyar?
2019-03-28 11:51 [Marketinginfo.hu]

A Bónusz Brigád és a GKI Digital közös kutatásában annak járt utána, hogy milyen alkalmakra és miket szoktunk ajándékozni.

A kutatás olyan embereket kérdezett ajándékozási szokásaikról, akik közel 100 százaléka vásárolt online az elmúlt 12 hónapban, közel 80 százalékuk legalább 3 alkalommal. A 2019 februárjában kutatásban megkérdezettek 62 százaléka már vásárolt ajándékot a Bónusz Brigádon (többségében élményajándékot), de a válaszadók körében ajándékvásárlásra népszerű még a jegy.hu, a Libri-Bookline online felülete és az Emag is.

Kinek ajándékozunk?

Természetesen a párunknak és a gyerekeinknek - ezt mondta a válaszadók 64, illetve 63 százaléka. A harmadik helyen a megajándékozottak sorában a szülők állnak. Összességében a válaszadók közel fele legtöbbször a gyerekeit lepi meg valamivel, a 30 év alattiak inkább a párjuknak szoktak ajándékkal kedveskedni. A megkérdezettek közel fele 4-7 embert lep meg évről évre születésnapja alkalmából.


Élvezet vagy nyűg?

Biztos mindenki érezte már, hogy se ideje, se kedve ajándékok után kajtatni, mégis muszáj volt beszerezni a meglepetést. Máskor viszont, főként ha egy jó ötlet jut eszünkbe, örömmel keresgélünk. A válaszadók fele szereti törni a fejét azon, hogy mit is adjon, 3 százalék egyértelmű teherként éli meg ezt a gondolkodást, míg 47 százalék szívesen ajándékoz, ha van jó ötlete - ennek hiányában számukra is teher az ajándékozás.

Időnként mindenki szívesen lepasszolná az ajándékvásárlást, a válaszadók 27 százaléka ezt meg is tette már korábban - a többiek szerint teljesen elképzelhetetlen, hogy másra bíznák az ajándék megvásárlását, annak ellenére, hogy nem mindig egyszerű feladat.


Szülinapra kötelező, a névnap már kevésbé népszerű

A születésnap olyan ünnep, melynek kapcsán szinte az összes válaszadó (93%) egyetért abban, hogy ilyenkor kell ajándékozni. A születésnap abszolút a legfontosabb ünnep a válaszadók szerint, fontosabb a karácsonynál is. Ami a névnapot illeti 61 százalék szerint szintén kötelező érvényű az ajándékozás, 8 százalék nem ajándékoz és 31 százalék csak illendőségből teszi.

Szülinapra jellemzően egyedi, személyre szabott ajándékok a népszerűek (75%), a névnapra jellemzőbbek a sablonos ajándékok (44%).

Nők, anyák, apák, szerelem

A nőnapi köszöntés úgy tűnik már csak egy illendőségből megtartott ünnep: a válaszadók több mint fele szerint ilyenkor csak az illem diktál - érdekesség, hogy a kitöltők közel 80 százaléka nő volt és számukra sincs igazi érzelmi töltete ennek az alkalomnak.

Az anyák/apák napja már ennél őszintébb ünnepnek tűnik: a válaszadók közel 80 százaléka szerint ilyenkor kötelező megajándékozni szüleit, párját - érdekes, hogy a nők nagyobb arányban teszik ezt, mint a férfiak. Valentin-napra a válaszadók közel fele nem ad semmit, a válaszadók harmada pedig csak illendőségből, hogy a másik ne sértődjön meg. Mindössze minden ötödik válaszadó ünnepli őszinte örömmel ezt az ünnepet.

Húsvét, Mikulás, Karácsony

Húsvétkor a megkérdezettek 35 százaléka szerint nem kell ajándékozni, Mikuláskor pedig több mint 60 százalék szerint kötelező megajándékozni egymást - nyilvánvalóan főként a gyerekeket. Karácsonykor 1 százalék nem tartja kötelezőnek az ajándékozást, 6 százalék szerint illendőségből kell adni, a többiek úgy vélik, ezen az ünnepe kötelező ajándékot adni egymásnak.

Eljegyzés, esküvő, házassági évforduló

Nem csak naptári ünnepeink vannak, egyes életeseményekhez is kötődnek ajándékozási szokások. A nászajándék elterjedt intézmény, ezt a kutatás is alátámasztotta: esküvő esetén a válaszadók 85 százaléka szerint mindenképpen kell ajándékozni, eljegyzéskor 41 százalék, házassági évfordulón 60 százalék érzi kötelezőnek, hogy meglepetést szerezzen.

Lakásavató, vendégség, családi összejövetel

Vannak olyan események, melyekre a legtöbben előkapják a jól ismert sablonajándékokat: csoki, bor, virág. A lakásavatóra és a vendégségekbe legtöbben illendőségből visznek valamit, családi összejövetel esetén nem szokás ajándékozni, derült ki a Bónusz Brigád és a GKI Digital közös kutatásából, mely a hazai ajándékozási szokásokat hivatott feltérképezni.

Gyerekes események

A gyermekszületés nagy esemény egy család életében, a gyerek érkezését követően pedig megindul a rokonok, barátok látogatása, hiszen mindenki látni akarja az új jövevényt: 69 százalék szerint nem lehet üres kézzel érkezni a kisgyerekes házhoz. Tejfakasztó bulira a megkérdezettek fele szerint nem kell ajándék, a másik fele vagy illemből vagy őszinte örömmel ad ajándékot.

A babaváró buliról is megoszlanak a vélemények, annak ellenére, hogy az amerikai filmek egyértelműen azt sugallják, hogy hatalmas ajándékkosarakat szokás ilyenkor átadni a kellően nyűgös kismamáknak: 67 százalék szerint ilyenkor kell adni ajándékot (akár illendőségből, akár szívből), a válaszadók harmada szerint nem kell ajándék erre az alkalomra.

A keresztelő kötelezően ajándékozós esemény, a gyerekzsúrok esetében a kutatásban részt vevők fele érzi, hogy kötelező nem üres kézzel menni, 30 százalék csak azért vinne, mert ciki lenne nem vinni, de közel minden ötödik válaszadó nem érzi kellemetlennek, hogy gyerekzsúrba ajándék nélkül állít be, szerintük nem kötelező az ünnepelt gyerek megajándékozása.

Iskolai és karrieresemények

A pedagógusnap a megkérdezettek fele szerint illendőségről szól, ballagásra és diplomaosztóra szinte mindenki szerint kötelező ajándékozni, érettségire kevesebben érzik fontosnak, hogy ajándékot adjanak.

Új munkahely és munkahelyi jubileum esetén szinte senki érzi úgy, hogy ajándékoznia kellene, de a nyugdíj vonulás már a válaszadók közel fele szerint egy tipikus ajándékozási helyzet.


Sablonos vagy egyedi?

A Bónusz Brigád és a GKI Digital közös kutatásából az derült ki, hogy rengeteg ünnepre maradunk a sablonos ajándékoknál: ilyen a nőnap, a névnap, az anyák/apák napja, a Húsvét, de még a Mikulás is. Az egyedi ajándékok, melyeken az ajándékozó töri a fejét, hosszasan keresgél a születésnapra, a karácsonyra, a ballagásra, az eljegyzésre, az esküvőre és a házassági évfordulóra és a gyermekszületésre, a keresztőre jellemzőek.



Kapcsolódó cikkek:

További hírek:


Ön szerint hogyan alakul a magyar reklámpiac 2019-ről 2020-ra?

Több mint 5 százalékkal növekszik 2019-hoz képest

Kevesebb mint 5 százalékkal növekszik 2019-hoz képest

Körülbelül a 2019-es szinten marad

Kevesebb mint 5 százalékkal csökken 2019-hoz képest

Több mint 5 százalékkal csökken 2019-hoz képest

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!