mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Mezriczky László
Mezriczky László
Ispiro Consulting Kft.
ügyvezető, tulajdonos


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
A vasúti mobilkommunikációs rendszer a MÁV- és a GYSEV-tól
2020-07-03 09:46 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

Idén több mint 900 kilométeren üzemel be korszerű vasúti mobilkommunikációs rendszert a MÁV és a GYSEV.

Modern vasúti forgalomirányítási rendszert vesz használatba idén a MÁV és a GYSEV több mint 900 kilométernyi hazai pályán egy új digitális mobilkommunikációs hálózat révén. Ennek alapját a több éves kiépítést, telepítést és tesztelést követően befejeződött, úgynevezett GSM-R (Global System for Mobile Communications - Railway) projekt első üteme adja, amely fokozatosan kiváltja a régi, különféle megoldásokból álló, analóg vasúti rádiós rendszereket, és előremutató változásokat hoz a vasúti közlekedésben. A már több uniós tagállamban működő GSM-R szabványoknak megfelelő hálózat épült ki, így Magyarország is hozzájárul a térségben lévő európai uniós tagországok biztonságosabb, gyorsabb és egyszerűbb vasúti összeköttetéséhez a legfontosabb európai vasúti korridorokon; azaz ezeken a tagországok szerelvényei úgy tudnak végigközlekedni, hogy nem akadályozza az útjukat a kommunikációs rendszerek különbözősége. Pár éven belül további 2250 kilométer vasúti pálya mentén bővül itthon a GSM-R rendszer.

A GSM-R hálózat és annak elemei egy olyan informatikai és mobilkommunikációs háttérrendszert képeznek, melyek az utasok számára közvetlenül nem érzékelhetők, mégis nagyon fontosak, mert ennek révén megvalósul a vasúti biztosítóberendezések és a járművek közötti folyamatos adatkommunikáció, ami jelentősen növeli a megbízhatóságot, a biztonságot és a nemzetközi határok átjárhatóságát, valamint lehetőséget teremt a nagysebességű vonatközlekedésre és az irányítási rendszer jelentős automatizálásához is.

Az első ütem során 935 kilométer vasúti pálya mentén kiépített GSM-R rendszerhez 1100 kilométernyi optikai kábelhálózatot alakítottak ki, további 30 - nem vasúti pálya mentén található - helyszínre telephelyi lefedettséget alakítottak ki, több mint ezer-ezer GSM-R kommunikációra alkalmas rádiókészüléket és mozdonyrádiót használhatnak majd a vasutasok. Mindehhez két kapcsolóközpontot is létre kellett hozni, ahonnan a MÁV a teljes GSM-R hálózat menedzselését és központi üzemeltetését el tudja végezni. A budapesti és a székesfehérvári központot az előírt megbízhatósági követelmények miatt úgy alakították ki, hogy mindkettő önállóan is képes legyen a teljes hálózatot működtetni, valamint a hosszú távú igényeknek is megfeleljenek a hálózatbővítések során.

A projekt során az első ütemben érintett Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Győr-Hegyeshalom, Győr-Celldömölk-Zalaegerszeg-Bajánsenye, Budapest-Szolnok-Püspökladány, Szolnok-Békéscsaba-Lőkösháza, a budapesti körvasút, valamint Sopron-Szentgotthárd (GYSEV) vonalszakaszok mentén 130 adótornyot, bázisállomást állítottak fel a rádiós lefedettséghez. Ezáltal a Magyarországon áthaladó Hamburg-Bécs-Budapest-Athén és a Lyon-Trieszt-Ljubljana-Budapest vasúti folyosók egységessé és átjárhatóvá váltak a kommunikációs rendszer szempontjából. Az európai szabványoknak megfelelő új mobilkommunikációs rendszerrel hazánk is csatlakozott az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerhez (ERTMS). A magyar GSM-R rendszer Ausztria, Csehország, Németország, Románia, Szlovákia és Szlovénia vasúttársaságaival rendelkezik roaming megállapodással.

A GSM-R idén februári átadását követően a teljes hazai hálózat központi üzemeltetését a MÁV végzi. A diszpécserrendszer alkalmas volt már a járványhelyzet következtében szükséges kommunikáció rugalmas támogatására is a projekt során telepített 200 modern felhasználói igények szerint programozható, érintőképernyős termináloknak köszönhetően. Áprilistól ugyanis bevezették a GSM-R rendszer használatát az országos vonali- és menetirányítók, illetve a forgalmi szolgálatot ellátó vasutasok körében. A GSM-R hangkommunikáció szintén működőképes a lefedett vonalszakaszokon, de az ütemes bevezetése és a szolgáltatás elindítása az év második felében várható.

Az első projekt során kialakított központi elemek szolgáltatják az alapot a GSM-R rendszer bővítéséhez, amelyet 2018 novemberében kezdtek el a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő beruházásában. A következő években további 2255 kilométerrel bővül a korszerű mobilkommunikációs hálózat a második ütem során. A bővítés érinti többek között a Budapest-Hatvan-Miskolc, Püspökladány-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony, a Nyíregyháza-Miskolc, a Budapest-Pusztaszabolcs-Pécs-Magyarbóly, a Dombóvár-Gyékényes és a Székesfehérvár-Boba szakaszokat. Ez azért is fontos, mert az európai uniós forrásokból az elmúlt években felújított vasúti korridorokon több olyan szakasz is van, amely a felépítményt (ágyazat, vágány, felsővezeték) tekintve - már most is alkalmas a 160 km/h-s sebességre. Az ilyen pályaszakaszok száma, hossza a jövőben növekedni fog a rekonstrukciós beruházásoknak köszönhetően. Azonban e vonalakon is csak akkor engedélyezhető majd a 160 km/h-s sebesség, ha kiépítik rajtuk az ETCS (vonatbefolyásoló) és a GSM-R rendszereket.


Kapcsolódó cikkek:

További hírek:


2020-ban milyen hatással lehet a hazai médiaköltésekre a járvány?

Több mint 5%-kal növekszik 2019-hez képest.

Körülbelül a 2019-es szinten marad.

Több mint 5%-kal csökken 2019-hez képest.

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!