mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Soós Gergely
Soós Gergely
neo
alapító-ügyvezető


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Így változtak a jótállási szabályok 2021 januárjától
2021-05-19 09:47 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

Amikor megvásárolunk egy terméket, különösen ha tartós fogyasztási cikkről van szó, keletkeznek bizonyos jogaink. Az egyik ilyen fogyasztói jogosultság a jótállás érvényesítésének a joga.

A fogyasztóvédelmi fogalmak még mindig sokszor összekeverednek a fejünkben. Garancia, szavatosság, jótállás, nem könnyű eligazodni a szabályok dzsungelében. Azonban ha meghibásodik az általunk vásárolt termék, érdemes élnünk a törvény adta lehetőségekkel.

Mi a garancia és mi a jótállás?

Mivel a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos jogszabályok elég bonyolultak, a laikus fogyasztók sokszor tévesztik össze a fogalmakat. A garancia a legtöbbet emlegetett szó abban az esetben, ha hibás az általunk vásárolt termék. S hogy mi a különbség a garancia és a jótállás közt? Semmi!

A garancia a jótállás hétköznapi megnevezése, a legtöbb, nem jogvégzett fogyasztó ezt a kifejezést használja. Tehát a jótállás lényege, hogy ha probléma adódik egy bizonyos időn belül a megvásárolt termékkel, panasszal élhetünk. A jótállási időn belül a termék eladója köteles eleget intézkedni és helyreállítani az eredeti állapotot.

A vevő lehetőségei jótállás esetén

Ha vevőként azt tapasztaljuk, hogy az általunk vásárolt fogyasztási cikk nem megfelelően funkcionál, jelezzük ezt az eladó felé. A jótállási időn belül több lehetőségünk van a hiba elhárítására. Az eladó elsősorban a termék javítására köteles, lehetőleg tizenöt napon belül.

Ha a javítás tovább tart, vagy nem lehetséges, akkor újabb választási lehetőségei adódnak a vevőnek. Kérheti az adott termék cseréjét. Azonban úgy is dönthet, hogy eláll a vásárlástól. Ekkor az eladó köteles visszaadni a meghibásodott termék vételárát.

Új intézmény a sávos jótállási idő

A 2021 januárjában meghozott jogszabály-módosítás új fogalmat vezetett be a fogyasztóvédelembe. Ez a sávos jótállás. Ennek értelmében minél magasabb egy árucikk fogyasztói ára, annál hosszabb a jótállási ideje is.

Ezt a törvény tízezer és százezer forint között egy évben, száz és kétszázötvenezer forint között két évben határozza meg. A kétszázötvenezer forintnál többe kerülő termékek esetén a jótállási idő egységesen három évre módosult. A magyar szabályozás lehetőséget ad az eladók számára hosszabb jótállási idő meghatározására. Rövidebb jótállási időt azonban a törvényi előírásoknál nem lehet megszabni. Az az idő, amíg nem tudjuk használni a terméket, hozzáadódik a jótállási időhöz.

Papírmentes jótállás

A környezetvédelem jegyében a jogszabályok mostantól lehetőséget adnak az elektronikus jótállási jegy kiállítására. Ebben az esetben egy letölthető dokumentummal érvényesítheti a fogyasztó a jogait.

Nincs feltétlenül szükség külön jótállási jegy kiállítására. Adott esetben az elektronikus számla is szolgálhat jótállási dokumentumként. Az új szabályok nem írják elő továbbá, hogy kötelesek vagyunk megőrizni a termékek eredeti csomagolását.

(x)


Kapcsolódó cikkek:

További hírek:


2020-ban milyen hatással lehet a hazai médiaköltésekre a járvány?

Több mint 5%-kal növekszik 2019-hez képest.

Körülbelül a 2019-es szinten marad.

Több mint 5%-kal csökken 2019-hez képest.

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!