mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Deák Gábor
Deák Gábor
Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt.
marketing és kommunikációs vezető


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Így változtak a jótállási szabályok 2021 januárjától
2021-05-19 09:47 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

Amikor megvásárolunk egy terméket, különösen ha tartós fogyasztási cikkről van szó, keletkeznek bizonyos jogaink. Az egyik ilyen fogyasztói jogosultság a jótállás érvényesítésének a joga.

A fogyasztóvédelmi fogalmak még mindig sokszor összekeverednek a fejünkben. Garancia, szavatosság, jótállás, nem könnyű eligazodni a szabályok dzsungelében. Azonban ha meghibásodik az általunk vásárolt termék, érdemes élnünk a törvény adta lehetőségekkel.

Mi a garancia és mi a jótállás?

Mivel a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos jogszabályok elég bonyolultak, a laikus fogyasztók sokszor tévesztik össze a fogalmakat. A garancia a legtöbbet emlegetett szó abban az esetben, ha hibás az általunk vásárolt termék. S hogy mi a különbség a garancia és a jótállás közt? Semmi!

A garancia a jótállás hétköznapi megnevezése, a legtöbb, nem jogvégzett fogyasztó ezt a kifejezést használja. Tehát a jótállás lényege, hogy ha probléma adódik egy bizonyos időn belül a megvásárolt termékkel, panasszal élhetünk. A jótállási időn belül a termék eladója köteles eleget intézkedni és helyreállítani az eredeti állapotot.

A vevő lehetőségei jótállás esetén

Ha vevőként azt tapasztaljuk, hogy az általunk vásárolt fogyasztási cikk nem megfelelően funkcionál, jelezzük ezt az eladó felé. A jótállási időn belül több lehetőségünk van a hiba elhárítására. Az eladó elsősorban a termék javítására köteles, lehetőleg tizenöt napon belül.

Ha a javítás tovább tart, vagy nem lehetséges, akkor újabb választási lehetőségei adódnak a vevőnek. Kérheti az adott termék cseréjét. Azonban úgy is dönthet, hogy eláll a vásárlástól. Ekkor az eladó köteles visszaadni a meghibásodott termék vételárát.

Új intézmény a sávos jótállási idő

A 2021 januárjában meghozott jogszabály-módosítás új fogalmat vezetett be a fogyasztóvédelembe. Ez a sávos jótállás. Ennek értelmében minél magasabb egy árucikk fogyasztói ára, annál hosszabb a jótállási ideje is.

Ezt a törvény tízezer és százezer forint között egy évben, száz és kétszázötvenezer forint között két évben határozza meg. A kétszázötvenezer forintnál többe kerülő termékek esetén a jótállási idő egységesen három évre módosult. A magyar szabályozás lehetőséget ad az eladók számára hosszabb jótállási idő meghatározására. Rövidebb jótállási időt azonban a törvényi előírásoknál nem lehet megszabni. Az az idő, amíg nem tudjuk használni a terméket, hozzáadódik a jótállási időhöz.

Papírmentes jótállás

A környezetvédelem jegyében a jogszabályok mostantól lehetőséget adnak az elektronikus jótállási jegy kiállítására. Ebben az esetben egy letölthető dokumentummal érvényesítheti a fogyasztó a jogait.

Nincs feltétlenül szükség külön jótállási jegy kiállítására. Adott esetben az elektronikus számla is szolgálhat jótállási dokumentumként. Az új szabályok nem írják elő továbbá, hogy kötelesek vagyunk megőrizni a termékek eredeti csomagolását.

(x)


Kapcsolódó cikkek:

További hírek:


2020-ban milyen hatással lehet a hazai médiaköltésekre a járvány?

Több mint 5%-kal növekszik 2019-hez képest.

Körülbelül a 2019-es szinten marad.

Több mint 5%-kal csökken 2019-hez képest.

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!