mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Szabó Ákos
Szabó Ákos
Adaptive Media
üzletfejlesztési vezető


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Mire jók a csapágyak a kocsiban? (x)
2022-06-24 10:25 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

Egy gépjárműben csapágy található minden egymáshoz illesztett vagy egymáson elforduló alkatrész között.

A kerék nyilvánvalóan olyan alkatrész, ahol fontos szerep jut a csapágynak, de a futóműben szintén megtalálható.

Egy autó nem volna képes működni, ha nem lenne ilyen kellék a motorban és a váltóban. Ezen eszköznek fontos szerepe van a szellőztetés és a klíma tekintetében is.

A kenés tökéletessége kulcsfontosságú

A csapágyak esetében a kenésnek tökéletesnek kell lennie. Ha ugyanis nincs kenőanyag, vagy nem megfelelő a mennyisége, akkor komoly súrlódás tud fellépni, amelynek következménye intenzív kopás és hőképződés lehet. Kellően magas hő hatására a legrosszabb forgatókönyv megvalósulása esetén megolvad a csapágy, és meg is tud szorulni az illesztés.

Siklócsapágyak esetében kulcsfontosságú az alkatrészek illesztése. A fő szabály az, hogy minden esetben legyen puhább a csapágy anyaga, mint a csatlakozó alkatrészek anyaga. Ez azért fontos, mert azonos felületi keménység esetén magas az úgynevezett hő okozta berágódás. Ha pedig szorulás alakul ki, akkor a csapágy fog tönkremenni, ami sokkal olcsóbban cserélhető, mint a drága alkatrész.

A motor főtengelyén található siklócsapágyazás, de a támasztó csapágyazás, valamint a hajtókarok csapágyai is éppen eszerint az elv szerint üzemelnek. Úgy találták ki a csapágyfeleket, hogy olaj tudjon jutni a felületek közé a főtengely furatain át. Amennyiben probléma adódik a motorolaj mennyiségével vagy minőségével kapcsolatban, akkor az az illesztés szorulásához vezet, végül pedig megáll a motor.

Érthető tehát a fentiek fényében, hogy miért kell komolyan venni azt a hibajelzést, ami az olajnyomás elégtelenségére hívja fel a figyelmet.

Pár szó a görgős csapágyakról

A gördülőcsapágy működésének alapja, hogy két gyűrűből tevődik össze a csapágy. Ezek a köztük lévő gördülőelemek segítségével el tudnak fordulni egymáson. Ezek a gördülőelemek golyók vagy görgők is lehetnek.

Ezekben a típusú csapágyakban a golyók a gyűrűk belsejében található pályán futnak. A görgős csapágy a leggyakoribb és egyben a legegyszerűbb kialakítású.

A görgőscsapágyak széles körben megtalálhatók a járművekben. Típusai alapján létezik hengergörgős, tűgörgős, valamint hordógörgős csapágy is. Ezenfelül számon tartunk mágneses elven működő csapágyakat, továbbá drágakő csapágyakat is. Ez utóbbiak viszont autókban nem szoktak előfordulni.

Mi a helyzet a terhelés irányával?

A csapágyak a terhelés iránya alapján is megkülönböztethetők egymástól. Az axiális csapágyak kizárólag tengelyirányú erőket képesek felvenni. A radiális csapágy a sugárirányú erőhatás elviselésére lett tervezve.

Ha egyszerre van szükség arra, hogy egy csapágy a sugárirányú és a tengelyirányú erőkkel is elbánjon, akkor kúpgörgős csapágyra van szükség.

Tolerancia az elmozdulások kapcsán

Amennyiben két, egymáshoz képest elforduló alkatrészről beszélünk, nem feltétlenül lehet megoldani, hogy azok egy elméleti tengelyen forogjanak. Önbeálló csapágyak segítségével meg lehet oldani a kisebb szögeltéréseket.



Kapcsolódó cikkek:

További hírek:


2020-ban milyen hatással lehet a hazai médiaköltésekre a járvány?

Több mint 5%-kal növekszik 2019-hez képest.

Körülbelül a 2019-es szinten marad.

Több mint 5%-kal csökken 2019-hez képest.

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!