mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Vaszily Miklós
Vaszily Miklós
ECHO
vezérigazgató


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Így legyen idén kiegyensúlyozott a karácsony
2022-12-13 12:32 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

A Yettel kutatása szerint amellett, hogy a gazdasági helyzet idén rányomja a bélyegét az ünnepre, a magyarok negyede stresszel az ünnepi ajándékbeszerzésen.

Hogyan lehet megtalálni ebben a sűrű időszakban az egyensúlyt, és az anyagi lehetőségeinktől függetlenül olyan ajándékot adni, amivel valóban örömet okozhatunk? Dienes Angéla pszichológus most megoszt néhány praktikus tanácsot, amivel az ünnepek és az ajándékozás körüli stresszt csökkenthetjük.

A jó ajándék(ozó) kulcsa

A Yettel reprezentatív kutatásából (A kutatás 1000 fő megkérdezésével zajlott 2022. október 28. és november 3. között; a minta reprezentatív nem, kor, településtípus és régió szerint a 18-69 éves magyar internetező lakosság körében. (Impetus Research)) kiderült, hogy a magyarok háromnegyede kapott már olyan ajándékot, aminek nem örült, vagy amit nem tudott használni. Ezzel együtt a válaszadók negyedét feszültté teszi a karácsonyi ajándékozás: ez nem véletlen, hiszen nem könnyű feladat mindenkinek kitalálni az ideális meglepetést. Dienes Angéla pszichológus úgy látja, akkor élünk meg igazán rossznak egy ajándékot, ha úgy érezzük, a másik semmilyen erőfeszítést nem tett a kiválasztás során. A feszültségek pedig abból adódhatnak, ha a kapcsolatunkat nem érezzük elég stabilnak ahhoz, hogy sérülés nélkül kifejezzük, ha az ajándékot nem találták el. Vannak olyan helyzetek, ahol több súrlódást okoz ennek kifejezése, azonban minél közelebb állunk valakihez, annál inkább beszélhetünk nyíltan erről. A szakember szerint a későbbi feszültségek elkerülése érdekében érdemes velük őszintének lenni azzal együtt, hogy elismerjük az igyekezetet, ha azt viszont tapasztaljuk.

De hogyan találjuk meg az ideális ajándékot? Dienes Angéla szerint a legnehezebb, hogy ilyenkor bele kell képzelnünk magunkat a másik helyzetébe és meglátni, hogy neki valójában mire van szüksége, mi áll közel a stílusához. Sokan ott rontják el, hogy olyat vesznek, amire ők vágynak, vagy a saját ízlésvilágukat tükrözi. A személyességen és az átgondoltságon kívül fontos, hogy az ajándék figyelemről tanúskodjon, hiszen az tudja a legjobban mélyíteni a kapcsolatot, ha azt érezzük, hogy valaki figyel ránk, és tudja mire van szükségünk.

Nincs ajándék, nincs karácsony?

A Yettel kutatásából az is kiderült, hogy a megkérdezettek negyede csak azért ajándékozik, mert ez a szokás. De miért ragaszkodunk a tradíciókhoz akkor is, ha feszültté tesznek, és hogyan beszéljünk arról, ha nem szeretnénk idén ajándékozni, vagy kevesebbet költenénk az ünnepekre?

"Nem mindenkinek ugyanazt jelenti az a mondat, hogy ne ajándékozzunk. Van, akinek az ajándék abszolút nem fontos, de van, aki azonban többek közt ebben éli meg, hogy a másik szereti őt, ez tehát fontos szeretetnyelve. Ha ezt elvágjuk, az nagyon fájdalmas tud lenni, és rombolhatja a kapcsolatunkat" - mondta Dienes Angéla. Erre lehet egy jó stratégia, hogy megpróbáljuk a többiek érzéseit feltárni, beszélgetni arról, hogy nekik mit jelent igazából ez a szokás, és nem kész tényként közölni, hogy idén márpedig ne ajándékozzunk. Természetes dolog, hogy félünk felhozni ezt a témát, hiszen sokaknak ez annyira a hagyományhoz tartozik, mint a közös ünnepi vacsora.

A közös élmény is lehet igazi ajándék

A kedvezőtlen gazdasági helyzet és a szűkösebb családi kassza idén egyértelműen megmutatkozik a karácsonyi kiadásokra vonatkozó tervekben a Yettel felmérése szerint: tízből négyen terveznek valamilyen költségcsökkentést úgy, hogy vagy ajándékra, vagy a teljes karácsonyi ünneplésre kevesebbet költenek. Emellett az is kiderült a kutatásból, hogy ha karácsonyi ajándékról van szó, a többség jobban értékel egy közös élményt vagy személyes gesztust.

"Fontos közösen végiggondolni, hogy milyen módon tudjuk megélni az összetartozásunkat, hiszen végső soron ezért ajándékozunk. Érdemes feltenni magunknak azt a kérdést, hogy mik azok a központi értékek, amik fontosak a családnak, és ez hogyan tud megjelenni az ajándékozásban. Próbáljunk meg eltávolodni attól, hogy attól lesz értékes egy ajándék, hogy minél több pénzt költöttünk rá" - javasolja Dienes Angéla. Így akár azt is felismerhetjük, hogy egy jól kitalált, ötletes gesztus, közös élmény, az együtt töltött idő az, ami a legtöbbet jelentheti nekünk, és ezzel akár az ajándékokra szánt kiadásainkat is csökkenthetjük.

Ha a család valamit közösen csinál, az a tárgyi ajándékok mellett akár a gyerekeknek is egy különleges élmény, és maradandó emlék lehet. Ebben is segíthet a Yettel ünnepi kampánya, mely arra hívja fel a figyelmet, hogy sokszor a legértékesebb ajándék az, amit magunkból adunk: a közös élmények, az együtt töltött idő. A szolgáltató ehhez közös élmények ajándékozásához ihletet adó kártyákat tesz elérhetővé. A kártyák olyan élménylehetőségeket mutatnak be, amelyek nem a tárgyi ajándékozást helyezik a középpontba, helyette közös időtöltésre és élmények gyűjtésére ösztönöznek, például "Eltévedünk egy ismeretlen városban", "Megismerkedem a hobbiddal" vagy "Táncoljunk, amíg bele nem szédülünk". A kártyákat és a rajtuk szereplő élményt az ajándékozók egyedi üzenettel tehetik személyesebbé, majd elküldhetik szeretteiknek online kép vagy videó formájában a https://legertekesebbajandek.yettel.hu/ oldalon, illetve személyesen is átvehetik ingyenesen a szolgáltató bármelyik üzletében.


Kapcsolódó cikkek:

További hírek:


Ön szerint hogyan alakul a magyar reklámpiac 2022-ről 2023-ra?

Több mint 5 százalékkal növekszik 2022-hez képest

Kevesebb mint 5 százalékkal növekszik 2022-hez képest

Körülbelül a 2022-es szinten marad

Kevesebb mint 5 százalékkal csökken 2022-hez képest

Több mint 5 százalékkal csökken 2022-hez képest

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!