Mi határozza meg, hogy egy gyermek megérett-e az iskolára?
2023-12-06 09:50 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]
Az óvoda végéhez közeledve egyre több időt szentelünk annak, hogy azon gondolkodjunk, imádott csemeténk vajon készen áll-e a nagy lépésre, hogy a játékkal töltött éveket az iskolapadra cserélje.
Vajon milyen szempontok segíthetnek nekünk, hogy tisztán lássunk a kérdésben? Ebben a cikkben megpróbáljuk összeszedni a legfontosabb dolgokat. A témáról még többet olvashat, ha ellátogat az
Onlinepszichológus.net weboldal blogjára.
Mikor tanköteles a gyerekünk?
Amikor a gyermekünk augusztus 31-ével bezárólag betölti a 6 éves kort, a következő, szeptember elsejével kezdődő tanévben tankötelezetté válik. Sokan abban a tévhitben élnek, hogy ezzel el is veszítették minden lehetőségüket arra nézve, hogy a gyermek továbbra is az óvodában maradjon. Pedig ez nincsen így!
Ha a szülő szerint még nem áll készen a gyermek a váltásra, január közepéig benyújthatja ezirányú kérelmét az Oktatási Hivatal számára, melynek a weboldalán megtaláljuk a megfelelő nyomtatványt.
Honnan tudhatjuk, hogy a gyermekünk iskolaérett vagy sem?
Általában a nyári születésű gyermekek esetében a legnagyobb a bizonytalanság. Erre pedig ráerősíthet az az óvodai jelzés, hogy problémák akadnak a magatartás vagy a szociális, illetve más készségek terén. Szülőként akkor tehetjük a legjobbat, ha minél több irányból összeszedjük a releváns információkat, amelyek a gyermekünkre vonatkoznak.
Az otthoni, családi környezetben nem feltétlenül viselkedik ugyanúgy a kicsi, mint közösségben, ezért az egyik leghitelesebb forrásunk az óvónő lehet. Ő tájékoztatni tud minket arról, hogy hogyan érzi magát a gyerkőc a társai körében, fel tudja-e dolgozni, ha kudarc éri, milyen tulajdonságokban erős, és mi az, amiben esetleg fejlesztésre szorul. Ideális esetben nemcsak közvetlenül az iskolakezdés előtt, hanem az óvodás évek folyamán végig megvalósul a fontos dolgokról az információcsere.
Az iskolaérettséget ők többféle módon mérik is, ezért nagyon hasznos segítséget jelentenek a döntési folyamatban.
Más lehetőségeink is akadnak
Próbáljunk meg mi magunk is másképp nézni a csemeténkre! Milyen amikor más felnőttekkel teremt kapcsolatot? Milyen félelmei vannak? Mi tölti el
bizonytalansággal? Tud-e hiszti nélkül veszíteni a játékokban?
Elmélyül a feladatokban, szívesen teljesíti a kéréseket? Számtalan kérdés, amelyekre érdemes válaszokat találni. Kifejezetten jó ötlet, ha ezeket másoknak is feltesszük, hiszen ők teljesen más perspektívából látják a gyermekünket.
Az iskolaérettségnek egyébként számtalan kritériumával is megismerkedhetünk, amelyeket könnyedén ellenőrizhetünk is, hogy szemünk fényére igazak-e az állítások vagy sem. A részletes listáért, az iskolára történő minél alaposabb felkészülés érdekében alkalmazandó tippekért, és még több
támogató segítségért látogassuk meg az Onlinepszichológus.net weboldalát, hogy a lehető legjobb döntést hozhassuk meg.
(x)