mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Door Tamás, Juventus Rádió vezér...
Door Tamás
Mediaworks
megbízott vezérigazgató


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Új felületek nyílnak az online hirdetési piac számára
Szutor Ferenc, kereskedelmi igazgató, Adverticum Zrt.
2011-12-08 22:28

Klasszikusan offline tartalmak kerülnek át az internetre, míg a hirdetési piac átstruktúrálódik, és a mobil egyre nagyobb szeletet hasít ki - véli Szutor Ferenc, az Adverticum Zrt. kereskedelmi igazgatója.

Szutor Ferenc
Szutor Ferenc
- Aki kevésbé járatos az online hirdetések világában, annak hogyan magyarázná el, mivel foglalkozik az Adverticum és mi az az AdServer?

Az ad server kifejezés megértésében már maga a fordítás is sokat segít: "hirdetés-kiszolgáló rendszer". Amikor a felhasználók az internetes weboldalakat böngészik, (akár a www.mediainfo.hu-t) hirdetésekkel találkoznak. Ezek a bannerek lehetnek álló vagy mozgó képfájlok, dinamikus flash tartalmak, vagy képes-szöveges ajánló dobozkák. Mind a hirdetés megrendelőjének, mind pedig a weboldal tulajdonosának fontos tudnia, hogy az adott hirdetés mennyiszer jelent meg, mennyi internetezőhöz jutott el és persze mennyien kattintottak rá. Legalább ennyire fontos, hogy beállítható legyen egy adott hirdetés megjelenésének pontos ideje, és célcsoportja. Ezeket a feladatokat végzi az ad server, és hazánkban ezek közül a leginkább elterjedt rendszer az Adverticum AdServer. Természetesen az alapvető statisztikai, és célzási megoldásokon túl egy sor szofisztikált lehetőség áll a hirdetők és a tartalomszolgáltatók rendelkezésére, hogy a kívánt üzenet a megfelelő felhasználókhoz jusson el, és a kampány teljesítményéről részletes statiszikák készüljenek.
A közönség nem mindig fogadja örömmel a hirdetésekkel teletűzdelt weboldalakat, pedig az online tartalomszolgáltatás jelenleg legelterjedtebb piaci modellje három szereplős, ahol a tartalom előállításának költségét nem a felhasználó, hanem a hirdető fizeti meg.

- Milyen oldalak használják a rendszert? Nyertek-e a közelmúltban nagyobb ügyfelet?

A hazai tartalomszolgáltatói piac túlnyomó része az Adverticum megoldását használja. Hogy csak a nagyobbakat említsem: Sanoma kiadó, Origo, Ringier, LapCom kiadó, HVG. A legtöbb sales house is minket használ felületeinek értékesítésére, ilyenek az Evo Média, az Infinety network, vagy az Actual 77 média. A mobil fejlesztéseinknek köszönhetően a legismertebb mobil felületeket értékesítő hálózat, a MadHouse is Adverticum AdServerrel dolgozik.
Célunk, hogy tovább növeljük piaci részesedésünket. Ennek érdekében folyamatosan tárgyalunk további piaci szereplőkkel.

- A válság mennyire érintette az online hirdetési piacot, illetve milyen változásokat hozott a költésekben?

A válság sajnos érintette ezt a piacot is, bár kisebb a visszaesés, mint az offline médiákban. Nekünk, mint szolgáltató cégnek, csak másodkézből vannak információink az ügynökségi. illetve a tartalomszolgáltatói vásárlások változásában. Azt tapasztaljuk, hogy egyre kifinomultabb megoldásokat várnak el az ügyfelek a hirdetési piacon. Ugyanazért a pénzért pontosabb célzási feltételeket, részletesebb statisztikákat, nagyonbb konverziót szeretnének kapni. Ez persze fejlesztési feladatokat ró a szolgáltató szektorra, amit a piac jelenleg nem fizet meg, illetve nem tud megfizetni. Sajnos ez némileg visszafogja az online hirdetési piac fejlődését.

- További növekedést vár-e 2012-re?

A jelenlegi gazdasági helyzetben nehéz helyzetben van mindenki, aki prognosztizálni szeretné a 2012-es év internetes marketing piacát. Láthatóak bizonyos tendenciák, amik gazdasági válság ide vagy oda, nem fognak visszafordulni. A várakozások szerint 2012-ben már megkerülhetetlenek lesznek a mobil és tablet eszközök felhasználói, hiszen robbanásban van ez a szegmens. A különböző IPtv-s és SmartTV-s megoldások is beveszik magukat a háztartásokba, ezzel új felületeket nyitva az online hirdetési piacnak. Ugyanakkor hogy ezek mennyire tudják majd megtartani, illetve erősíteni az internet szeletét a zsugorodó marketing tortából, azt nehéz megjósolni. Az azért érezhető, hogy egyre több hirdető részesíti előnyben azokat az eszközöket, ahol pontosan mérni tudja az elköltött hirdetési forintokból keletkezett bevételt.

- Mik a legérdekesebb technológiai újdonságok a hazai online hirdetési piacon?

A hirdetés-kiszolgáló rendszereknek mindig a piac előtt kell járniuk. A nemzetközi trendeket és a piac mozgását figyelve kell kialakítani a holnap szolgáltatásait. Nálunk jelenleg két erős fejlesztési irány létezik. Az egyik a mobil eszközökön történő hirdetés-kiszolgálás, legyen az applikáción belül, vagy mobilra optimalizált weboldalon. Itt már most elég sok lehetőséget nyújtunk, hiszen az adott alkalmazás, vagy a mobil böngésző által elért információk nagy részét fel tudjuk használni célzási paraméterként. Így lehetőség nyílik lokáció alapú hirdetések megjelenítésére, akár méteres pontossággal. Persze ezt még nem használja ki a hazai piac.
A másik irány a viselkedés alapú célzási megoldásokat jelenti. A Gravity-vel partnerségben a Sanoma portfólióján végzett tesztek eredményei igen pozitív eredménnyeket hoztak, hiszen több esetben 90-100%os átkattintási arány növekedést értünk el. Ezekben a megoldásokban sok lehetőség rejlik még, de figyelemmel kell lenni a felhasználók adataira is. Ezért csatlakozott az Adverticum Zrt. nemzetközi szinten is az elsők között a Stanford Egyetem és a Mozilla fejlesztői által kezdeményezett "Do Not Track" (Ne kövess) megoldáshoz, és követi le folyamatosan a jogszabályi változásokat.

- Hogyan tudja felvenni egy magyar cég a versenyt a nemzetközi szolgáltatókkal?

Ez sajnos jogos kérdés. 10 éve, amikor az Adverticum Zrt. megkezdte az első generációs AdServer értékesítését, a hazai piac elmaradottnak számított a nemzetközi átlaghoz képest. Az elmúlt 10 évben felzárkóztunk a középmezőnybe, ami a technológiai elvárások terén is látszik. Ugyanazokat a szolgátatásokat kell biztosítanunk nekünk egy 10 milliós piacon, mint a multinacionális cégeknek a több százmilliós piacokon. Mi abban hiszünk, hogy a magas szintű és személyes terméktámogatás, a jól reagáló, magasan képzett és rugalmas csapat a jövőben is megtalálja a helyét a piacon.

- Mennyire van igény itthon a viselkedés alapon targetált online hirdetésekre?

Növekszik az igény, de eddig nem voltak megfelelő eszközök. A nemzetközi piacokra készült hasonló jellegű termékeket az itthoni hirdetők nem tudják megfizetni, hazai megoldás pedig egy-két próbálkozást leszámítva nem tudta megvetni a lábát. Éppen ezért fókuszálunk erre a területre, és szeretnénk a jövőben több ilyen jellegű szolgáltatást bevezetni.

- A mobilinternet fejlődése hogyan befolyásolja a hirdetési piacot?

A hirdetési piac átstruktúrálódik, és a mobil egyre nagyobb szeletet hasít ki magának. Több összetevője van a jelenségnek, hiszen maguk az eszközök is átalakulnak, és elmosódnak a határok televízók és a mobiltelefonok között. Ma már egy TV-re is alkalmazásokat telepíthetünk, és egy mobilkészüléken is nézhetünk élő műsorokat. A két véglet között pedig egy folyamatosan örvénylő, napról napra változó teret látunk. Kisebb-nagyobb kijelzők, levehető és felcsatolható billentyűzetek, drasztikusan és olcsón kínált tabletek. Ebben az örvénylésben minden változásban van. Az emberek eszközökhöz való kötődése, a felhasználási és tartalomfogyasztási szokások, és az ezekre bevezetett megoldások, alkalmazások. Egy nagyon izgalmas átalakulásnak vagyunk szemtanúi. Az szinte biztos, hogy a hagyományosnak számító notebook-ról vagy asztali gépről történő internetezés kárára fognak egyre többen ezekről az eszközökről belépni a hálózatra. Ez persze egy lehetőség is, hiszen olyan - eddig klasszikusan offline - tartalmak is az online piacra kerülhetnek, mint a rádiók, a televíziók, vagy akár a nyomtatott magazinok. A kérdés az, hogy a felhasználók milyen gyorsan teszik ezeket az eszközöket és megoldásokat a mindennapi életük részéve.

- Milyen online hirdetési formát tartanak jelenleg a leghatékonyabbnak?

Néhány éve egy online hirdetés hatékonysága valóban egyenesen arányosan változott a métretével, illetve a weboldalon elfoglalt helyével. Manapság a heterogén eszközkínálatnak és változatos célzási megoldásoknak köszönhetően nem lehet általános hatékonyságról beszélni. A kis-közepes szolgáltató cégek akciós termékeiket igen eredményesen hirdethetik a "képes ajánlós" megoldásokkal, amiket manapság minden nagyobb tartalomszolgáltató kínál. Egy image kampány leghatékonyabb eszközei ma is a minél nagyobb felületek. Teljes rovatoldali szponzoráció vagy interstitial kreatív. Ha egy új szolgáltatás bevezetéséhez keresünk megfelelő eszközöket, akkor innovatív megoldást kell keresnünk, amire több előre elkészített sablon áll rendelkezésre, így az Adverticum AdServerben "IAB rising star" kreatívjai is.

- Viszonylag sok szó esik mostanában az átkattintás, mint statisztika relevanciájáról. Hogy látja ezt, illetve milyen statisztikákat tart az online mérésben a legfontosabbnak?

Valóban elkezdődött egyfajta küzdelem az átkattintás alapú értékesítés ellen. Ennek történelmi múltja van, hiszen a túlárazott bannermegjelenésekből ebbe a modellbe menekültek a hirdetők. Aki egy cég termékeinek, vagy egy kifezett terméknek az eladásait szeretné növelni, annak a legfontosabb mérőszáma a konverzió lesz. Persze minél általánosabb a kampány, minél több felületen fut, esetleg cross média megjelenései vannak, annál nehezebb mérni, hogy melyik vásárló honnan érkezett. Tény, hogy gyakran tapasztalhatóak olyan kampányok, ahol nem egy kifezetett termék, nem egy konkrét akció az üzenet, hanem egy márka vagy egy brand. Az ilyen jellegű kreatívokat tisztán átkattintás alapon megjeleníteni nem feltételnül jó üzlet a tartalomszolgáltatónak. Az Adverticum Zrt., mint az IAB Magyarország alapításában, és létrejötte óta annak elnökségében is résztvevő cég, elkötelzett a piaci sztenderdek kialakításában. Ehhez piaci statisztikákkal és konverziókövető megoldásokkal igyekszünk hozzájárulni.

- Hogyan lehet segíteni, hogy kisebb vállalatok is éljenek az internet adta lehetőségekkel, az online hirdetéssel?

A nagyobb médiacégek sorra vezetnek be félig vagy teljesen automatizált rendszereket. Az ilyen jellegű megoldások használatával csökkenthető az élő munka költsége, így a kisebb költségvetésből indított kampányok is mérethatékonyak lehetnek. A direkt hirdetők megjelenése egyre nagyobb számban jelentkezik, ezen szegmens kiszolgálására mi is több fejlesztéssel veszünk rész. Mi olyan díjszabást igyekszünk kialakítani, hogy az egészen kis méretű cégeknek is megérje professzionális megoldásokat használni.

Gaborják Éva




Kapcsolódó cikkek:

További interjúk:



Ön szerint hogyan alakul a magyar reklámpiac 2018-ról 2019-ra?

Több mint 5 százalékkal növekszik 2018-hoz képest

Kevesebb mint 5 százalékkal növekszik 2018-hoz képest

Kevesebb mint 5 százalékkal csökken 2018-hoz képest

Több mint 5 százalékkal csökken 2018-hoz képest

Körülbelül a 2018-as szinten marad

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!