mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Gombos Zsolt
Gombos Zsolt
Online Marketing Akadémia
OMA alapító tréner, Facebook-szakértő


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Ott lenni, ahol az olvasók
Kékesi Zsuzsa, online divízióvezető, HVG
2013-03-19 12:20

Az ország egyik legnagyobb hírportáljaként a Facebookon is jó eredményeket tud felmutatni a HVG.hu. Releváns tartalomról, közösségépítésről, szegmentációról beszélt lapunknak Kékesi Zsuzsa online divízióvezető, aki szerint a papír is átmenthető a netre.

Kékesi Zsuzsa
Kékesi Zsuzsa
- Pontosan mi a feladata a HVG online divízióvezetőjeként?

A HVG kifejezetten digitális termékeinek az üzletfejlesztési, tartalomfejlesztési feladatait koordinálom. Tehát praktikusan a portálok és azok mindenféle verziói tartoznak hozzám.

- Milyen internetes felületek tartoznak a kiadóhoz?

Vannak az eleve digitális termékeink: hvg.hu, adozona.hu, eduline.hu, illetve a jobline.hu. Ezen kívül vannak még időszakos oldalaink, mint például a goldenblog.hu, illetve a print és egyéb termékeinkhez tartoznak online felületek, pl. HVG Könyvek vagy a HVG szemináriumok.

- A Facebookon a HVG kulcsszóra keresve hat, a kiadóhoz első ránézésre is kötődő oldalt találni, ezek közül népszerűségben maga a HVG magaslik ki csaknem 100 ezer követővel. Mennyire tudatos tervezés eredménye ez?

A HVG.hu-val évek óta tudatosan építjük a facebookos közösségünket. Az első pillanattól kezdve azt a lehetőséget láttuk benne, hogy személyes kapcsolat alakulhat ki az olvasókkal, és nem egy névtelen tömeget kell elképzelnünk magunk előtt, amikor újságot írunk. Ugyanakkor azért is fontos ott lennünk a Facebookon, mert az olvasóink is ott élik online életük egy részét. Úgy gondoljuk, az a helyes stratégia, ha mi is ott vagyunk, ahol az olvasók, ha azzal foglalkozunk, ami őket érdekli. Természetesen üzletileg is fontos nekünk a jelenlét, mivel a napi forgalmunknak mára jelentős hányada érkezik a Facebookon megosztott cikkekre.

- A többi oldallal mik a céljaik? Mekkora az átfedés a közönségek között?

Hírfogyasztási szempontból nagyon különbözőek az emberek. Van, akit nem érdekel a politika, de például érdeklik az IT-s hírek. Nekik nem a központi HVG oldal fogja a legrelevánsabb anyagokat kínálni a Facebookon. Olyan is akad, akit kifejezetten a politikai vélemény cikkek érdekelnek, ők a Nyüzsi rovatunk Facebook oldalát fogják értékesnek találni. Pont úgy próbáljuk téma alapján kínálni a tartalmainkat, mint például egy RSS feedben vagy a mobil alkalmazásainknál az alertekkel. Nem elemeztük mélységében az átfedést az oldalak között, hiszen a stratégiából az is következik, hogy nem rontják egymás hatékonyságát ezek az oldalak, vagyis nem gond az sem, ha átfedés van.

- Miért van külön Facebook-oldala például a HVG Tech-nek?

Ahogy írtam, a technológia iránt érdeklődők itt szűrten kapnak tartalmakat, nem keveredik össze a politikával vagy a gazdasági hírekkel.

De van még a Nyüzsi oldal is, illetve a Nagyítás, ami a fotó rovatunké, vagy van például a Goldenblognak is saját Facebook-oldala.

Az interjú eredetileg interaktív magazinunk, az @M február-márciusi számában jelent meg. Ide kattintva elolvashatja az egész lapot.

- A digitális kiadványok terén is úttörő szerepet vállaltak a DHVG megalkotásával, ez azonban semmilyen formában nem jelenik meg a vezető közösségi oldalon. Mi az oka ennek?

A DHVG egy fizetős termék. Promóciós céllal meg szokott jelenni néha a Facebookon, de ebben az alkalmazásban a print lap tartalma jelenik meg, a cikkeket nem lehet megosztani, mivel előfizetés kell hozzá, ha valaki el szeretné olvasni. Az pedig, hogy "van ez a dolog és mindenki vegye meg", nem fog nagy közösséget kovácsolni önmagában. A digitális előfizetés még sokat fog fejlődni, változni Magyarországon, nemcsak nálunk, hanem minden nagy kiadónál, és lesz olyan része, amire érdemes közösséget építeni, de ez még odébb van. Az Adózóna oldalunkkal például létrehoztunk az előfizetőknek egy Facebook-csoportot, ahol kérdéseket lehet feltenni, néha mi is kérdezzük őket, illetve egymással is meg tudnak beszélni szakmai dolgokat.

- Cél-e a hetilap megjelenítése valamilyen formában a Facebookon? Hogyan menthető át a papír a közösségi médiába?

A HVG page a print lap és a HVG.hu közös oldala. Tehát igen, megjelenik már most. Szerdánként, amikor kijön a nyomdából a hetilap, gyakran szoktunk belőle ajánlani a facebookos közösségnek is. Nálunk a print és a Facebook között ott van még köztes rétegnek a HVG.hu. A printes anyagok felkerülnek a HVG.hu alá, egy részüket eleve megnyitjuk, és ingyenesen olvashatók, de a lezárt cikkekből is szoktunk ajánlani, hiszen ezek általában a legizgalmasabb cikkei a lapnak, amiért érdemes megvenni.

- A versenytársakhoz képest feltűnően magas fordulatszámon pörögnek a Facebookon, sokszor egymást érik a posztok. Tudnak-e olyan olvasókról, akik nagyrészt, esetleg kizárólag itt tájékozódnak, s magukra a kiadványokra esetleg már nem is kattintanak tovább? Probléma-e ilyen formában a kannibalizáció?

Olyan nincs, aki nem kattint tovább, ha érdekes cikket lát. Azt viszont látjuk, hogy a Facebook szerepe tartalom előállító-megosztó oldalként egyre nagyobb. Míg régebben a híraggregátorokon nézelődtek az emberek, addig ma rengetegen kizárólag a Facebookot használják tartalmi forrásként. Mindegy, hogy a Facebookon előálló saját tartalomról (fotók, videók, speciális Facebook mikroblogok) vagy más site-on keletkező hagyományos tartalomról van szó, sokan úgy látják, hogy amiről a Facebookon beszélnek, az fontos, amiről nem, az nem lényeges. Nekünk ez a pörgés inkább pozitív hozadékkal jár, minthogy kannibalizálnánk a saját olvasótáborunkat vele.

- Nemcsak az oldal maga, de a rajongótáboruk is igen aktív. Véleménye szerint minek köszönhető ez? Hogyan tudják életben tartani ezt az aktivitást? Hova lehet az itt keletkező figyelmet átcsatornázni irányítani?

Szerintem egyrészt annak köszönhető, hogy nem gépiesen rakjuk ki az anyagokat, hanem mindig fűznek hozzá a szerkesztők valami kommentárt, amire érdemes reagálniuk az olvasóknak is. Illetve igyekszünk odafigyelni rá, hogy a legérdekesebb, ténylegesen a Facebookra való cikkeket rakjunk ki, általában olyanokat, ami saját anyag, nem terhelünk senkit feleslegesen MTI hírekkel, amiket máshol is elolvashat. Ennyi, más trükk nincs.

Fokasz Oresztész




Kapcsolódó cikkek:

További interjúk:



2020-ban milyen hatással lehet a hazai médiaköltésekre a járvány?

Több mint 5%-kal növekszik 2019-hez képest.

Körülbelül a 2019-es szinten marad.

Több mint 5%-kal csökken 2019-hez képest.

Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!