mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Drevenka Edit
Drevenka Edit
Aegon Magyarország
PR vezető


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
Rádiós tükör II.: 'Talán már sikerült a falakat ledönteni' REG
Pakots Zsolt (Class FM, vezérigazgató)
2010-05-04 12:17

Sokan beszélnek a rádiós piac megtépázott presztízséről, ám nem feltétlen van ennek alapja - derül ki Pakots Zsoltnak, a Class FM vezérének szavaiból. Ezzel együtt fontosnak tartja, hogy kommunikációs és érdekvédelmi szinten is összefogjon a rádiós piac.

Pakots Zsolt
Pakots Zsolt
Az interjú elsőként interaktív magazinunk, az @M áprilisi számában jelent meg, a Kilátó rovat részeként. Még több interjúért, cikkért és multimédiás tartalomért kattintson ide. Ezt megelőzően Kádár Tamással, a Neo FM első emberével készült interjút közöltük, amelyet elérhet itt.


Némi ellentmondás feszül aközött, hogy mekkora versenyfutás zajlott az országos frekvenciákért, és közben mennyire leírt médium manapság a médiapiacon a rádió. Miért akkora biznisz ez?

Van egy egyszerű válasz: ma Magyarországon összesen kettő darab országos kereskedelmi rádiós frekvencia van. A többiek hálózatba kapcsolódva vagy akvizíciók révén növelik a lefedettségüket, ez viszont nem ugyanaz. A rádiós piacon sokan próbálnak megélni, és nem mindegy, milyen szeletet hasítunk ki belőle. Ebből a szempontból a két országos kereskedelmi rádió előnyben van.

Az első hónapok alapján hogyan látod: sikerült túllépni a "pártrádiós" alapálláson, vagy vannak még ennek utózöngéi?

Ezt nem tőlünk kellene megkérdezni, nekünk sosem voltak ilyen problémáink.

Azért visszajelzéseket csak kaptatok-kaptok.

Annak idején olyan dolgok kaptak rólunk szárnyra, amelyekről mára tisztán látszik, hogy valótlanok. Emiatt rágalmazási pereink is vannak folyamatban. De napi szinten ezzel a kérdéssel már nem foglalkozunk. Az elmúlt hónapok működése mindenki számára megmutathatta, hogy nincsen szó pártrádióról.

Márciusban egy konferencián "rádiós szakszervezetként" léptetek fel Kádár Tamással, a Neo FM vezérével. A rádiózás reneszánszát ígértétek, és kulturált, erős versenyt, bizonyos ügyekben pedig közös fellépést. Eközben a hallgatottsági adatok kapcsán rögtön összeakaszkodott a két rádió. Ez régi reflex. Lehet agyat váltani a régi szakembergárdával?

Nekem könnyű a helyzetem, mert új ember vagyok a piacon, így nem kell agyat váltanom. Amik a nyomtatot sajtóban üzengetésként megjelentek, nem feltétlen az, amit mi Tamással mondunk vagy gondolunk. A bulvármédia eléggé eltorzítja a kommunikációt. Tamással abban egyeztünk meg, hogy az adatközlés során betartunk bizonyos szabályokat: pontosan jelöljük, hogy milyen célcsoportra, időintervallumra vonatkozó információról van szó, sőt szeretnénk, ha az adatokat innentől kezdve majd a kutatócég közölné, a félreértések elkerülése miatt.
Ami pedig a közös fellépést illeti: azt szeretnénk, hogy a rádióknak legyen egy olyan egyesülete, amely érdekképviseleti szervként lép fel a piacon. Jelenthet ez közös kommunikációt, közös kutatást. A piacnak éreznie kell, hogy kialakult egy erős egység, amelybe ha egy rádió beletartozik, akkor az elsősorban szakmaiságra törekszik.

Melyek azok az ügyek, amelyeket rendbe kell tenni ahhoz, hogy a rádiós piac megtépázott presztízse helyreálljon?

Mindenki a rádiós piac megtépázott presztízséről beszél. De miért is van ez? Létező dolog ez?

Azt mondom, amit a piacon hallok.

Volt régebben egy nagyon jó időszak, amikor a gazdaság jól ment, és a hirdetők sokat költöttek. Most teljesen más világot élünk. Ma a hirdetők meggondolják, hogy hol és mire is költség el az erre szánt pénzüket. Tudatosítanunk kell a fejekben, hogy a rádiós piac igen is létező, fontos, megkerülhetetlen piac. Akárhogy is nézem, napi több mint 6 millió hallgató nem kevés, azonban ezt kommunikálnunk kell. Fontos az is, hogy bizonyítani tudjuk: a rádiós hirdetés hatékony. Gyors, rugalmas, költséghatékony médiumról van szó, szerintem téved, aki azt mondja, hogy nem hatékony a rádióban reklámozni.

Azt mondod, hogy hatékony a rádió, és ez bizonyítható. Fogjuk is látni az eredményeket?

Ma rádiós hallgatottságot mérünk csak. A jövőben jó lenne, ha a hatékonyságát is mérhetnénk. A két adat szerintem majd meg fogja nyugtatni ezzel kapcsolatban a piacot. A rádiós egyesület feladata lesz, hogy a piac egészét érintő tényeket kommunikálja, és a megfelelő szakmai döntéseket meghozza. Ha mindenki mindenbe belebeszélhet, soha nem történik semmi. A szervezetbe viszont a piaci szereplők tagokat delegálnak, akik együttesen hozzák meg a fontos döntéseket. Jelenleg jól haladnak a tárgyalások, sok rádió örömmel fogadta a kezdeményezésünket, és ha minden igaz, csatlakozni is fognak.
Az egyetlen probléma, hogy a közeljövőben megközelítőleg hetven frekvenciát pályáztatnak meg gyors egymásutánban, és a piac többi része azon fog keresztül menni, amin a két országos rádió az elmúlt hónapokban. Az sem biztos tehát, hogy a mai szereplők holnap után is a piacon lesznek. Az egyesületet ettől függetlenül szeretnénk mihamarabb létrehozni. Április végére, május elejére tisztább lehet a kép. A stratégiánk és a kommunikációs terveink már megvannak, a szerepek nagyjából le vannak osztva.

Ez azt jelenti, hogy a kisebb szereplőket is sikerült motiválni? A múltban gyakran voltak érdekellentétek.

Azzal az egyszerű ténnyel sikerült a többi szereplőt motiválni, hogy együtt könnyebben növelhető a rádiós torta mérete. Tehát első körben nem azt kell leosztani, hogy kinek mekkora szelet jusson belőle, hanem a tortát kell megnövelnünk.

következő oldal >>




Kapcsolódó cikkek:

További interjúk:





Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!