mediainfo - Médiások médiája
hírek | interjúk | jegyzet | tanulmányok | terminológia | karrier | képtár | videótár
Televízió Sajtó Outdoor/indoor Interaktív- és mobilmédia Mozi Rádió Média Hirdető Gazdaság Egyéb Ügynökség Integrált marketingkommunikáció Kutatás Médiastílus News in English
Soós Gergely
Soós Gergely
neo
alapító-ügyvezető


szakmai partnereink:























kommunikációs partnereink:
newsAgent hírfigyelő rendszer
Reklamporta.hu
Observer.hu
SzP.hu
mti.hu
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés
A méret a lényeg? REG
Balogh Erika (stratégiai tervező, Insomnia Reklámügynökség)
2010-05-31 11:35

A piaci igényesség jelentős részben méret meghatározottság, de nem lehet mindent erre fogni. A sokáig Franciaországban dolgozó, majd haza multi leányokhoz, újabban pedig egy magyar ügynökséghez került Balogh Erikát kérdeztük a tanulságokról.

Balogh Erika
Balogh Erika
Miért választottad annak idején a Sorbonne-t a posztgraduális képzésre? A francia médiapiac nagy, de nem hallunk felőle különösebben eget rengető híreket?

A francia nyelvterületen való továbbtanulásnak voltak praktikus okai, lévén, hogy tökéletesen beszéltem a nyelvet. A francia reklámkészítési tudomány is vonzott: szeretem és értékelem a francia reklámok gyakran szofisztikált stílusát. Az egyetemen a marketing szakirány választásában a reklámok iránti vonzalmam döntő szerepet játszott, a médiapiac iránti érdeklődésem később jött.

Mikor kimentél, már benned volt az elhatározás, hogy kinn akarsz maradni, vagy csak így alakult?

Eredetileg csak az ösztöndíjam idejére terveztem Párizsban maradni, de az élet másképp hozta. Egy fiatalember kedvéért maradtam tovább Párizsban, de az is tény, hogy a munka és a környezet, melybe ösztöndíjam után a Carat France médiaügynökségnél csöppentem, nagyon tetszett és érdekelt.

Több médiaügynökségnél is dolgoztál Franciaországban. A pozíciód médiaszakértő volt és nem médiatervező. Ez arra utal, hogy nemcsak tervező gépnek tekintik odakinn a munkaerőt, vagy csak formalitás?

A megnevezés nem puszta formalitás: valóban nem médiatervezőként dolgoztam, hanem médiaügynökségek kutatás-fejlesztési osztályain, ahol sem médiatervekkel, sem médiavásárlással nem foglalkoztunk. A magyar piacból kiindulva nehéz elképzelni, hogyan működik ez Franciaországban, de talán a következő pár számadat jól jellemzi a piacok méreteiből fakadó alapvető különbségeket. Tíz évvel ezelőtt a piacvezető Carat France több, mint 600 embert foglalkoztatott, ebből a kutatás-fejlesztés részlegen ötvenen dolgoztunk. Médiánként volt akkora egy-egy szakértői csoport, mint mondjuk itthon egy kisebb ügynökség. Én a sajtószakértői csoporthoz kerültem. A francia sajtópiac, a közel 1000 sajtótermékével a világon egyedülálló, és csak a sajtónak kb. egy tucat országos olvasói felmérése volt. Olyan mélységekig készültek, készülhettek elemzések, melyek itthon nem jellemzőek, még talán maguknál a lapkiadóknál sem.
Pár év múlva az OMD France-nál egy lényegesen kisebb csapatba kerültem: összesen 12 kutató dolgozott a 250 fős cégnél, ezek közül egy személyben én lettem a sajtófelelős, sőt, később a közterület szakértői feladatait is megkaptam. A K&F önálló profitcenterként is működött, hatékonyság modellezések készültek, lehetőségem nyílt ebbe is betekintést nyerni. Érdekes és tanulságos tapasztalat volt, de fontos megjegyeznem, hogy nem volt az egyes médiák szakértőivel szemben elvárás a profit termelés. Ezt Magyarországon már akkor sem igazán engedhette meg magának egy ügynökség, napjainkban pedig még nagyobb a profitelvárás minden egyes kollegával szemben. A puszta "tudomány": luxus.
Ezek az "igénybeli" különbségek természetesen alapvetően a piacok méreteiből fakadnak, és nem csak a médiapiacra jellemzőek. Pár éve, mikor már itthon dolgoztam reklámügynökségi oldalon stratégiai tervezőként, alkalmam nyílt a londoni McCann Erickson-nál pár napot "megfigyelőként" eltölteni. Budapesten évek óta olyan környezetben dolgoztam, ahol egy reklámügynökség összes ügyfelét kell egy vagy két stratégiai tervezőnek ellátni, Londonban pedig a jelentősebb ügyfelekhez saját stratégiai tervezőt rendeltek.

Milyen a francia médiapiaci közeg? Mennyiben tér el a honitól?

Mások a médiafogyasztási szokások: a franciák például kevesebbet tévéznek, és több újságot olvasnak, mint az áltag magyar, ami nyilván tükröződik a kínálatban és a médiaterveken.
És hát igen, más a professzionalitás szintje. A piac méretéből adódó lehetőségekről sokat beszéltem már, de talán azon túl is van valami... Az az érzésem, hogy a különböző médiák esetében, nemcsak a rendelkezésre álló kutatások szegényebbek, hanem hogy a médiatervek kialakításakor a létező adatok irányába is valahogy kisebb az érdeklődés. Mintha nem a fogyasztói tények lennének a döntőek, mintha nem lenne szükség alaposabban végiggondolni és megindokolni egy-egy médiacsatorna kiválasztását... Franciaországban elsődleges szempont a minőségi elérés, és utána gondolkodnak azon, hogy hogyan lehet a költségeket optimalizálni. Magyarországon úgy tűnik az - általában szűkös - büdzsé az elsődleges kiindulási pont.

következő oldal >>




Kapcsolódó cikkek:

További interjúk:





Hír küldése
Küldjön nekünk Ön is híreket! Kattintson a fenti linkre!