Hogyan működik a generátor? (x)
2021-08-17 09:08 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]

Mielőtt rátérnénk a generátor működésére, öntsünk tiszta vizet a pohárba annak kapcsán, hogy mi a szó definíciója.

A generátorok olyan forgó villamos gépek, amelyek villamos energiává képesek átalakítani a mozgási energiát.

Michael Faraday nevéhez fűződik a világ első generátora. A brit feltaláló 1831-ben alkotott olyan szerkezetet, amely a mozgási energiát volt képes árammá alakítani. Ha dióhéjban kellene összefoglalni a generátor feladatát, akkor azt lehet mondani, hogy váltakozó feszültséggel állítanak elő áramot, méghozzá az elektromágneses és a mozgási indukció törvényei alapján.

Mi a generátor feladata az autó esetén?

A generátor felel azért egy személygépjármű esetén, hogy egyenáramot kapjon az akkumulátor. Gondoskodik róla, hogy az autóban található aksi folyamatosan fel legyen töltve.

A létező összes elektromos árammal működő funkció és műszer az akkumulátorból kapja az elektromosságot. Az indulásnál kulcsszerepet betöltő önindító is az akkumulátorból veszi az energiát ahhoz, hogy el tudjon indulni a gépjármű.

Mikor kell tesztelni a generátort?

A generátor meghibásodásának vannak tipikus jelei, amelyek bár nem csalhatatlanok, de mindenképpen elég okot adnak egy alapos vizsgálatra. Az egyik ilyen, ha szokatlan zajok szűrődnek ki a motorháztető alól.

Gyanút kell, hogy keltsen az is, ha az akkumulátor jelzés menet közben kigyullad a műszerfalon. Az egyik legerősebb jel, ha mind a fényszórók, mind a belső világítás halványabb az elvártnál vagy villódzik.

Mi lehet a generátor meghibásodásának oka?

Nos, a pontos diagnózishoz és a megoldáshoz érdemes a Tamorin műhelyéhez fordulni, de általánosságban véve fel lehet sorolni, hogy mi vezet a generátor meghibásodásához. Az egyik leggyakoribb ok az, hogy kikopnak a szénkefék vagy a generátor ékszíja.

Felléphet rövidzárlat a rotorban vagy az állórész tekercsben, ez szintén okozhat generátor hibát. Ugyancsak ez a helyzet, ha megszorulnak a csapágyak vagy kiégnek a generátor diódái. A szabályozórelé meghibásodása szintén lehet ludas.

Hogyan lehet tesztelni a generátort kiszerelés nélkül?

Első körben a generátor házának, az érintkezőknek és a vezetékeknek kell tesztelni az állapotát. A motor beindítását követően szemrevételezéssel lehet értékelni a generátor teljesítményét. Fontos, hogy minden energiafogyasztót ki kell a teszt idejére kapcsolni.

Azt kell figyelni, hogy megfelelően működik-e, nem keletkeznek-e szikrák, nincsenek-e szokatlan zajok. Ezt követően csatlakoztatható a multiméter mérőszonda az akkumulátor pólusokhoz. A feszültséget a motor nem járó állapotában kell ellenőrizni, normál esetben ez az érték 12,5-12,7 V. A motor beindítását követően össze kell hasonlítani az eredményeket az előző vizsgálat eredményeivel: 13,8-14,5 V-ra kellene emelkednie a feszültségnek, de ezek a tartományok autónként eltérők lehetnek, melyek a kézikönyvben szerepelnek.