Romániában az internetfelhasználók kétharmada nem rendelkezik alapvető digitális készségekkel
2022-04-25 10:27 [MTI + Mediainfo.hu]

Romániában mintegy 13 millió (74 év alatti) felnőtt használta már életében az internetet.

Több mint tízmillió nem rendelkezik alapvető digitális készségekkel - mutatott rá a digitális kirekesztettségről szóló, közzétett elemzésében az economedia.ro gazdasági portál.

Bár Romániában a statisztikai intézet 2021-es adatai szerint a települések 96 százalékában van vezetékes internetszolgáltatás és a háztartások 80,8 százalékában van internet, amivel a tizedik helyen áll az európai uniós rangsorban, az ország mégis sereghajtó a digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő DESI-mutató tekintetében. Ez főleg a digitális készségek alacsony szintjének tudható be, amelyben Románia utolsó előtti, illetve a digitális közszolgáltatások fejletlenségének tulajdonítható - ez utóbbi mutatót tekintve Románia az utolsó helyen áll az EU-ban.

A lap az európai uniós összehasonlításokban szereplő 16-74 éves korosztály internethasználatát részletezve egy sor statisztikai adattal példázza, miben nyilvánul meg Romániában a digitális kirekesztettség.

Az internetfelhasználók kevesebb mint 17 százaléka használta a világhálót a hatóságokkal vagy közszolgáltatókkal kapcsolatos ügyintézésre. Alig 18,5 százalékuk használja az internetes banki szolgáltatásokat, 35,5 százalékuk veszi igénybe az internetet álláskeresésre, és kevesebb mint 39 százalékuk használja a világhálót arra, hogy termékekről vagy szolgáltatásokról tájékozódjon, vagy a gyanús információk valóságtartalmát ellenőrizze.

A felhasználók 50,7 százaléka használja kapcsolattartásra az elektronikus levelezést, 76,3 százalékuk pedig használta már hang- vagy videóhívás lebonyolítására az internetet.

Az utóbbi időben folyamatosan erősödő online kereskedelem a 2020-as 58,2 százalékos csúcs után tavaly valamelyest visszaesett: 2021-ben a romániai internetezők 57,3 százaléka rendelt illetve vásárolt árut és szolgáltatásokat a világhálón. Az interneten vásárlók 68,6 százaléka a 16-34 éves korosztályhoz tartozott, a nyugdíjas internethasználók 71,4 százaléka sosem vásárolt ezen a módon.