dr. Bíró Péter
Budapest, 1948
Marketing tanácsadó, oktató, igazságügyi szakértő,
Korábbi munkahelyek
Rendszerváltás előtt a Közgáz Pécsi Tagozat oktatója, majd 15 év idegenforgalom, ebből nyolc év Brüsszelben cégvezetés szinten. Utána Hungexpo, McDonald's, Siemens voltak a legfontosabbak. Mindvégig vagy cégvezetőként, vagy a felsővezetés marketinges, stratégiai, értékesítési tagjaként, ami sok - nem csak marketinges - tapasztalatot jelentett.
Iskolák
Közgáz, majd a McDonald's keretében Hamburger University (Chicago)
Hogyan kötöttél ki a szakmában?
Kandikó József, a szakma egyik legjelentősebb oktatója hívott, hogy menjünk együtt Pécsre marketinget tanítani. Fogalmam sincs, hogy miből gondolta, hogy a marketinget nekem találták ki, de beletrafált. Azóta is megmaradt nagy szerelemként.
Melyik az a szakkönyv, amelyik a legnagyobb hatással volt rád?
Komolyan gondolom: nekem a "learning by doing" megoldás vált be, s nem is hiszem, hogy a marketing könyvből elsajátítható, ahogy pl. a sebészet sem- pedig azt is egyetemen oktatják. Az más kérdés, hogy számos nagyon jó könyvvel találkoztam, hazai és külföldi szerzőktől egyaránt.
Van-e szakmai példaképed?
Minthogy sokan indultunk együtt, inkább azt mondanám: többekből tudnék egy példaképet összeállítani: sokan tudnak sok mindent remekül!
Mit szeretsz a legjobban a munkádban?
A helyzetmegoldást: ehhez kell ugyanis a kreativitás. Félreértések elkerülése érdekében: rettenetes tévedés, ha valaki a kreativitást a kommunikációra szűkíti le. Ám az élet a marketing mix keretén belül sohasem egy eszköz alkalmazását igényeli, s mindegyik sok kreativitást igényel, legyen az termékfejlesztés, árképzés egy-egy akcióban, egy érdekes értékesítési megoldás, és persze a kommunikáció is.
Mit szeretsz a legkevésbé a munkádban?
A jó marketinges naponta megújul és folyamatosan szeretne változtatni. Ezt nehezen viseli a környezete: a gyártás nem akar mást gyártani, a gazdasági igazgató nem érti, hogy miért érdemes csökkenteni az árat, ha úgy is elmegy a termék, stb. És ez sok csatával jár- no ezt nem szívesen csinálom, pedig évtizedeken keresztül hozzátartozott a beosztásomhoz.
Mi a legidegesítőbb szakmai klisé, amit az utóbbi években hallottál?
A legnagyobb baromság, amit még mindig eljópofiznak, néha még az órákon is: "a marketing költségek fele felesleges, csak azt nem tudom, hogy melyik fele az". Hát aki ezt mondja, az "monnyon le"! Ez úgy kb. 70 éve igaz lehetett itt-ott, de mára már komolyan csak hitelrontásnak tekinthetjük. A másik idegesítő, amikor a marketing fogalmát keverik a reklámmal, kommunikációval. Ráadásul: diplomával a zsebben!
Hol leszel 5 év múlva?
Reményeim szerint fiatalok között, akikkel beszélgetünk, konzultálunk, s akiktől én még biztosan fogok sokat tanulni! Olyanokra gondolok, akiket tanítottam, s akkor kapták el a fonal végét. Sok régi munkatársaimmal most is folyamatos a kapcsolat - ez optimizmusom alapja.
Ha nem dolgozol, akkor?
Na ez hosszú lesz: hetente több este megyek színházba, koncertre, vagy valamilyen más kulturális eseményre. Sikerül néha múzeumokba, kiállításokra is eljutni - hihetetlen a kínálat. Család az én esetemben szintén szerencsésen alakult, egyszerűen jó velük. De van még az utazás, a szauna, na és november óta elkezdtem zongorázni tanulni. (Fülhallgatóval -nincs veszélyben az emberiség...) Az egyetlen mentségem, hogy - úgy tűnik - gyárilag vagyok kíváncsi!
Módosítva: 2013-07-24
nyomtatható
verzió
küldés e-mailben