Trónkövetelők a mobilpiacon: lehet appokkal pénzt keresni?
2012-11-28 16:30 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]
A piacterekre feltöltött alkalmazások több millió másikkal versenyeznek, az újonnan érkezők így látszólag óriási hátrányból indulnak. Mégis léteznek pénzügyileg is sikeres appok, amelyeknek sikerült átvágni a zajon.
Az egyetemi aspektusból világította meg a problémát Charaf Hassan, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem docense a budapesti Mobile Hungary konferencián kedden lezajlott beszélgetés keretében. "Az idősebb korosztály biztosan emlékszik arra, hogy a ´90-es évek elején nagy hitvita folyt a Linux és a Windows operációs rendszerek körül, az Apple eltörpült a másik kettő mellett. Húsz évvel később ismét kiújult ugyanez, csak már a kütyük tekintetében" - mondta el a szakember. Idézte a Gartner adatait, melyek szerint 420 millió mobiltelefon kelt el a harmadik negyedévben, amelyek mintegy 40 százaléka volt okoskészülék, a piac tehát már "itt van". Ezért nem érdemes hitvitaként kezelni a problémát, alkalmazkodni kell a helyzethez, s igenis a piactérre lépést kell elősegíteni már az egyetemeken is. "A hallgató - ha úgy tetszik, a trónkövetelő - tanulja meg, hogy ha valamit létrehoz, az mibe kerül. Az idejének ára van" - tette le a garast a piaci szemlélet mellett az oktató. Elmondta azt is, hogy náluk minden platformra tanulnak fejleszteni a hallgatók, sőt, a közgazdászképzés keretében a megfelelő üzleti terv készítésének fortélyait is elsajátíthatják.
Rusznyák Gábor fejlesztő, a Napiapp alapítója hozzátette: egy alkalmazás üzleti sikerességéhez elsősorban fizetőképes közönség kell, amit kizárólag a magyar piacon nem nagyon lehet megtalálni. Kifejtette: akár pénz nélkül is el lehet érni sikereket, ehhez elemezni kell, hogy mikor melyik piactér milyen állapotban van, illetve hogy hogyan alakulnak azok a rangsorolási alapelvek, amelyeket egyébként folyamatosan változtat az Apple, a Google és a Microsoft. Piaci réseket úgy is lehet találni, hogy az ember egyszerűen rákeres kulcsszavakra, és ha nincs találat, vagy csak minimális mennyiségű, akkor ott rögtön teret lehet nyerni.
Koralewsky Márk, a Mito szakembere tévhitnek nevezte azt a hozzáállást, mely szerint ingyen, reklám nélkül komolyabb sikereket lehet elérni a piactereken. Véletlenül persze megesik, de ehhez óriási szerencse kell, egyébként pedig egy alkalmazás is ugyanolyan termék, mint bármi más, marketingtámogatás nélkül alig van esély a sikerre. Nagyon pontosan végig kell gondolni, hogy mire használható az app, és ez alapján hova pozícionálandó és hol terjesztendő, illetve hogy hogyan tartható fenn az alkalmazás körüli hype. Ez utóbbi feladat egyébként a legnehezebb a szakember szerint.
Szabó Erik, a Carnation vezérigazgató-helyettese is megerősítette, hogy pénz nélkül, pláne csak a magyar piacot szem előtt tartva nagyon nehéz érvényesülni, egyszerűen nem tud megtérülni a befektetett idő, pénz és munka. Ők nagyjából 15 milliót fektettek az alkalmazásfejlesztési üzletágba, s másfél év alatt sikerült elérni, hogy néhány milliószor letöltsék alkalmazásaikat, s néhány tízmillió forintot kitermeljenek. "Csinálni kell, talpalni kell, és persze az sem baj, ha a TechCrunch vagy a Wired felkapja, s egy időre legalább az amerikai piacot is meghódítja. Ez a feladat, ezen az úton kell végighaladni apró lépésekkel" - mondta el.
Fokasz Oresztész
Kapcsolódó cikkek:
További hírek:
|