Márkacsemeték: a média csak fokozza a szülői stresszt
2010-05-05 11:00 [Médiainfó - www.mediainfo.hu]
Dörnyei Ottília, a GfK Hungária szakembere beszélt a gyerekvállalás következményeiről az MFP konferenciáján.
Legtöbbet az egyedüli gyerekekre költenek a szülők - derül ki a GfK kutatásából, melyet Dörnyei Ottília ügyfélkapcsolati igazgató mutatott be a Magyar Fogyasztó Platform (MFP) május 5-i, baba-mama marketinggel foglalkozó konferenciáján. A kutatók kiemelik: a média csak növeli azt az eleve fennálló stresszt, amit a gyerekek érkezése jelent a szülők számára. A reklámok ugyanis afelé lökik a szülőket, hogy erőn felül is mindent meg kell adniuk a babáknak.
Miközben egyre kevesebb gyerek születik, az átlagosan várható életkor nő, tehát öregszik a társadalom. A KSH szerint a családok 35 százalékában nincs gyerek, 34 százalékuknál egy gyerek van, két gyerek 23 százaléknál, három vagy több pedig a családok 8 százalékánál van. Már egy gyerek is nagy hatással van a háztartások anyagi helyzetére; a TÁRKI 2007-es adatai szerint születésétől az egyetemi tanulmányok végéig átlagosan 30 milliót költ el rá a családja, ami évi 1,26 millió forintnak felel meg.
A szakember által hivatkozott mérések szerint egy gyerek évente 288-417 ezer forintnyi árut - élelmiszert, tartós fogyasztási cikket - fogyaszt. Azért ilyen tág a tól-ig határ, mert az egy főre jutó költés nagyban függ a csemeték számától. Legtöbbe az egykék kerülnek, míg a három vagy több gyereket nevelő családoknál a költés az intervallum alsó szélén mozog.
A gyerekek számán túl más tényezők is befolyásolják a fogyasztás mértékét. Tavaly a gyerekekek több mint ötöde olyan családban élt, ahol nem volt aktív kereső. A szegény gyerekek kétharmada kistelepüléseken él, s ez az arány várhatóan tovább nő. Jelenleg 620 ezer, 18 évnél fiatalabb állampolgár él a szegénységi küszöb alatt, ezen belül mélyszegénységben legalább 2-300 ezer. Utóbbi akár kétszer ennyi is lehet, ha a mélyszegénységet másképp értelmezzük
Vannak ennél örömtelibb változások is. Kutatások szerint a mai apák erőteljesebben részt vesznek gyerekeik mindennapjaiban, mint akár az ő apáik generációja. Emögött a férfi-női szerepek jelentős átalakulása húzódik meg. Ezzel együtt a magyar társadalom konzervatív annyiban, hogy a klasszikus női-férfi szerepek még mindig fennállnak.
A szerepek formálódása mellett az információkeresés módja is változóban van. Mostanra a fő forrás baba és gyerek témában is a világháló lett. "Terhesség" címszó alatt a Google 750 ezer találatot ad, csecsemőre ötszázezret, "gyerek" alatt pedig több mint 6 milliót.
Kapcsolódó cikkek:
További hírek:
|